Keskiviikko 6.11.2019 (radio)


Järjestöjen rahat

Rahapeliautomaatti lähikuvassa. Naisen käsi näppäimellä.
Veikkaus omistaa rahapeliautomaatit. Kuva: Marja Väänänen / Yle

Monien järjestöjen rahat vähenevät. Syy on se, että ne saavat tulevaisuudessa vähemmän rahaa Veikkaukselta kuin nyt.

Rahapelifirma Veikkauksen tulot vähenevät, koska se luopuu monista rahapeliautomaateista. Veikkauksen tulot pienenevät jopa 200 miljoonalla eurolla vuodessa.

Veikkaus luopuu osasta rahapeliautomaatteja, koska Suomessa on puhuttu paljon rahapeliautomaattien haitoista. Monet ihmiset ovat peliriippuvaisia. He eivät pysty lopettamaan pelaamista automaateilla, vaikka he haluavat lopettaa. Siksi Suomessa on kritisoitu sitä, että rahapeliautomaatteja on esimerkiksi kaupoissa.

Tuulivoima

Tuulivoimaloita
Tuulen avulla voidaan tehdä sähköä puhtaasti. Kuva: Timo Nykyri / Yle

Suomeen halutaan rakentaa lisää tuulivoimaa. Tuulivoiman tekniikka on nyt halvempaa kuin ennen. Tuulivoima on myös puhdasta.

Osassa Suomea tuulivoimaa rakennetaan kuitenkin vain vähän. Syy on se, että tuulivoimalat häiritsevät armeijan tutkia.

Toivotaan, että hallitus ratkaisee ongelman nopeasti. Armeijalle voidaan esimerkiksi hankkia uusia tutkia paikkoihin, joissa tuulivoimalat eivät tutkia häiritse. Hallitus selvittää asiaa.

Selvittäminen on tärkeää, jotta tuulivoimaa voidaan rakentaa lisää koko Suomeen.

Ruotsalaisuuden päivä

Tiekyltti suomen- ja ruotsinkielellä
Suomen kielen ovat suomi ja ruotsi. Kuva: Esa Hiltula / AOP

Keskiviikkona on vietetty ruotsalaisuuden päivää. Ruotsalaisuuden päivä eli Svenska dagen on aina marraskuun 6. päivä. Ruotsalaisuuden päivänä juhlitaan Suomen toista virallista kieltä eli ruotsia.

Noin 300 000 suomalaista puhuu äidinkielenä ruotsia. Ruotsinkielisiä suomalaisia eli suomenruotsalaisia asuu eniten rannikkoalueilla. Suomenruotsalainen kulttuuri on kuitenkin tärkeä koko Suomelle.

Monet kuuluisat suomalaiset ovat ruotsinkielisiä. Esimerkiksi kirjailijat Johan Ludvig Runeberg, Zachris Topelius ja Tove Jansson kirjoittivat ruotsiksi. Myös esimerkiksi presidentti, marsalkka Mannerheimin äidinkieli oli ruotsi.

Lumitilanne

lumitilannekartta
Kuva: Matti Huutonen / Yle

Pohjois-Suomessa on jo paljon lunta.

Eniten lunta on Inarissa, Lapissa. Siellä lunta on jo 35 senttimetriä. Yleensä Lapissa on niin paljon lunta vasta joulukuussa.

Sää on myös kylmää. Ylen meteorologi Matti Huutonen sanoo, että pohjoisessa on ehkä jo pysyvä lumipeite. Lumi sulaa ehkä vasta ensi keväänä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä