Keskiviikko 6.11.2019 (radio)


Järjestöjen rahat

Rahapeliautomaatti lähikuvassa. Naisen käsi näppäimellä.
Veikkaus omistaa rahapeliautomaatit. Kuva: Marja Väänänen / Yle

Monien järjestöjen rahat vähenevät. Syy on se, että ne saavat tulevaisuudessa vähemmän rahaa Veikkaukselta kuin nyt.

Rahapelifirma Veikkauksen tulot vähenevät, koska se luopuu monista rahapeliautomaateista. Veikkauksen tulot pienenevät jopa 200 miljoonalla eurolla vuodessa.

Veikkaus luopuu osasta rahapeliautomaatteja, koska Suomessa on puhuttu paljon rahapeliautomaattien haitoista. Monet ihmiset ovat peliriippuvaisia. He eivät pysty lopettamaan pelaamista automaateilla, vaikka he haluavat lopettaa. Siksi Suomessa on kritisoitu sitä, että rahapeliautomaatteja on esimerkiksi kaupoissa.

Tuulivoima

Tuulivoimaloita
Tuulen avulla voidaan tehdä sähköä puhtaasti. Kuva: Timo Nykyri / Yle

Suomeen halutaan rakentaa lisää tuulivoimaa. Tuulivoiman tekniikka on nyt halvempaa kuin ennen. Tuulivoima on myös puhdasta.

Osassa Suomea tuulivoimaa rakennetaan kuitenkin vain vähän. Syy on se, että tuulivoimalat häiritsevät armeijan tutkia.

Toivotaan, että hallitus ratkaisee ongelman nopeasti. Armeijalle voidaan esimerkiksi hankkia uusia tutkia paikkoihin, joissa tuulivoimalat eivät tutkia häiritse. Hallitus selvittää asiaa.

Selvittäminen on tärkeää, jotta tuulivoimaa voidaan rakentaa lisää koko Suomeen.

Ruotsalaisuuden päivä

Tiekyltti suomen- ja ruotsinkielellä
Suomen kielen ovat suomi ja ruotsi. Kuva: Esa Hiltula / AOP

Keskiviikkona on vietetty ruotsalaisuuden päivää. Ruotsalaisuuden päivä eli Svenska dagen on aina marraskuun 6. päivä. Ruotsalaisuuden päivänä juhlitaan Suomen toista virallista kieltä eli ruotsia.

Noin 300 000 suomalaista puhuu äidinkielenä ruotsia. Ruotsinkielisiä suomalaisia eli suomenruotsalaisia asuu eniten rannikkoalueilla. Suomenruotsalainen kulttuuri on kuitenkin tärkeä koko Suomelle.

Monet kuuluisat suomalaiset ovat ruotsinkielisiä. Esimerkiksi kirjailijat Johan Ludvig Runeberg, Zachris Topelius ja Tove Jansson kirjoittivat ruotsiksi. Myös esimerkiksi presidentti, marsalkka Mannerheimin äidinkieli oli ruotsi.

Lumitilanne

lumitilannekartta
Kuva: Matti Huutonen / Yle

Pohjois-Suomessa on jo paljon lunta.

Eniten lunta on Inarissa, Lapissa. Siellä lunta on jo 35 senttimetriä. Yleensä Lapissa on niin paljon lunta vasta joulukuussa.

Sää on myös kylmää. Ylen meteorologi Matti Huutonen sanoo, että pohjoisessa on ehkä jo pysyvä lumipeite. Lumi sulaa ehkä vasta ensi keväänä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä