Keskiviikko 6.1.2016 ilta

Suomi sai jääkiekkokultaa

Kasperi Kapanen mestaruusmaali
Kasperi Kapanen teki ratkaisevan maalin ja Suomen nuoret voittivat jääkiekon maailmanmestaruuden. Kuva: Tomi Hänninen
 

Suomi on voittanut maailmanmestaruuden nuorten jääkiekossa. Suomi sai maailmanmestaruuden, kun se voitti Venäjän. 

Finaali eli loppuottelu päättyi 4-3 ja ratkaisumaali tuli, kun pelattiin jatkoerä. Ratkaisumaalin teki Kasperi Kapanen.

Suomi on voittanut nyt neljä maailmanmestaruutta nuorten jääkiekossa.

Kiekkovoitto oli jännitysnäytelmä

Kultajuhlintaa
Tuhannet ihmiset juhlivat voitto pakkasessa Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Jääkiekkovoittoa jännitettiin paljon Suomessa, koska jääkiekko on suomalaisille tärkeä urheilulaji. Finaalia eli loppuottelua katsoi tv:stä yli 2 miljoonaa ihmistä.

Kun voitto varmistui, alkoi suuri juhla. Kova pakkanenkaan ei haitannut. Jotkut ottivat vaatteetkin pois.

Suomen joukkueen kultajuhla pidettiin keskviikkona Helsingissä olympiastadionin vieressä. Poliisi arvioi, että juhla keräsi monta tuhatta ihmistä, vaikka pakkasta oli 20 astetta.

Pohjois-Korea ilmoitti ydinkokeesta

Korean kartta
Pohjois-Korea väittää, että se on tehnyt yhteensä neljä ydinkoetta. Niistä on syntynyt maanjäristyksiä. Kuva: Yle uutisgrafiikka

Pohjois-Korea on ilmoittanut, että se on tehnyt ydinkokeen. Pohjois-Korea sanoo, että se on räjäyttänyt maan alla vetypommin.

Maailmalla huomattiin, että Pohjois-Koreassa on ollut maanjäristys. Se on voinut johtua maanalaisesta ydinkokeesta.

Muut maat eivät vielä usko, että pommi on ollut vetypommi. Vetypommi on paljon voimakkaampi kuin tavallinen ydinpommi.

Useat maat ovat tuominneet Pohjois-Korean toiminnan.

Saksassa tutkitaan naisten ahdistelua

Kolme poliisia ja pidätetty, jolla on käsiraudat.
Kölnissä on tehty paljon rikosilmoituksia ahdistelusta uudenvuodenyönä. Kuva: Marius Becker / EPA

Saksan poliisi tutkii suurta naisten ahdistelua. Poliisi epäilee, että jopa tuhat miestä on ahdistellut naisia uudenvuodenyönä Kölnissä.

Naiset sanovat, että heitä ryöstettiin ja ahdisteltiin seksuaalisesti. Naiset ovat kertoneet poliisille, että miehet kulkivat pienissä ryhmissä.

Silminnäkijöiden mielestä miehet olivat Pohjois-Afrikasta tai Lähi-idästä. Poliisi tutkii, onko tekijä rikollisverkosto, jonka se tietää. Poliisi tietää

alueella yli 2000 pohjoisafrikkalaista, jotka tekivät viime vuonna varkauksia.

Näin hengität oikein pakkasella

Hiihtäjä huurussa
Hengittäminen voi tuntua vaikealta kovalla pakkasella. Kuva: Toni Pitkänen / Yle

Pakkasta on koko Suomessa nyt paljon ja hengitys voi tuntua vaikealta. Lääkäri neuvoo, miten pakkasella voi hengittää hyvin.

Keuhkotautilääkäri Tuomas Rosberg Hämeenlinnasta sanoo, että hyvä keino on laittaa suu kiinni ja hengittää nenän kautta.

Rosberg sanoo, että kun hengitysilma tulee nenään, se pyörii, lämpenee ja muuttuu kosteammaksi.

Suun kautta hengittäminen ärsyttää kurkkua enemmän kuin nenän kautta hengittäminen.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä