yle.fi-etusivu

Keskiviikko 6.12.2017 (radio)


Suomen juhlapäivä

Veteraani Edvin Ilola Suomen 100-vuotisjuhlavuoden itsenäisyyspäivän vastaanotolla Helsingissä.
Presidentti Sauli Niinistö tervehtii sotaveteraani Edvin Ilolaa. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Suomi juhlii itsenäisyyspäivää. Tänä vuonna juhlatilaisuuksia on ollut paljon, koska itsenäinen Suomi täyttää 100 vuotta.

Tärkein juhla on itsenäisyyspäivän iltana Presidentinlinnassa. Presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio ovat kutsuneet Presidentinlinnaan noin 1900 vierasta. Vieraat ovat esimerkiksi politiikan, talouden ja urheilun alalta.

Kunniavieraita ovat sotaveteraanit ja lotat. Sotaveteraanit ovat miehiä, jotka taistelivat Suomen armeijassa toisen maailmansodan aikana. Lotat ovat naisia, jotka sodan aikana auttoivat armeijaa esimerkiksi hoitajina tai keittäjinä. Sotaveteraaneja ja lottia ei ole enää kovin paljon, koska sodasta on jo yli 70 vuotta.

Tänä vuonna presidentti on kutsunut juhliin myös nuoria eri puolilta Suomea. Nuoret edustavat Suomen tulevaisuutta.

Iso osa suomalaisista seuraa Linnan juhlia televisiosta. Esimerkiksi vieraiden juhlapuvut kiinnostavat katsojia.

Monikulttuurinen itsenäisyyspäivän juhla

Finlandia-talon juhlasali.
Monikulttuurista itsenäisyyspäivää vietettiin Finlandia-talossa. Kuva: Pertti Pyhtilä

Helsingin Finlandia-talossa järjestettiin myös iso monikulttuurinen itsenäisyyspäivän juhla.  Juhlassa esiintyi monia taiteilijoita, jotka ovat muuttaneet ulkomailta Suomeen.

Monikulttuurisen itsenäisyyspäivän juhlan suojelija oli rouva Jenni Haukio.

Suomen pitkä historia

Kaskenpoltto.
Suomalaisten elämää satoja vuosia sitten: Kaskenpoltto tarkoitti, että metsää poltettiin viljan viljelyä varten. Kuva: Riikka Nurmi / Yle

Suomi on ollut itsenäinen nyt 100 vuotta, mutta Suomen historia on pitkä. Suomessa on asunut ihmisiä jo tuhansia vuosia.

Yli 800 vuotta sitten Suomesta tuli osa Ruotsia. Suomi ja Ruotsi olivat yhtä maata yli 600 vuotta.

Vuonna 1809 Suomesta tuli osa Venäjää. Venäjän aika jatkui noin 100 vuotta.

Joulukuun 6. päivä vuonna 1917 Suomen parlamentti eli eduskunta päätti, että Suomi on itsenäinen. Se tarkoittaa, että suomalaiset päättävät itse omista asioista.

Siksi joulukuun 6. päivä on suomalaisille juhlapäivä.

Selkouutisten kilpailu

Naisen toisessa kädessä on paljon papereita. Hän aikooo ottaa niistä yhden toisella kädellä.
Palkinnon saa... Ylen Viittomakielisten uutisten tuottaja Mikaela Tillander oli selkouutisten onnetar. Kuva: Yle

Selkouutiset on tehnyt Suomen 100-vuotisjuhlan kunniaksi sarjan Suomalainen juttu. Kysyimme yleisöltä, mikä sarjan osa on paras. Eniten ääniä sai osa Metsä.

Kiitos kaikille vastaajille! 3 vastaajaa saa meiltä palkinnon.

Sarjan videot ja artikkelit löytyvät osoitteesta yle.fi/selkouutiset, sivulta Suomi 100.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Suomalainen juttu

Kaatosade kadulla.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Paljon onnea suomi -kortti

Suomi 100: Suomi-koulujen opettajat

Maila Eichhorn

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä