Keskiviikko 6.2.2019 (radio)
Yle selvitti kuolemia hoivakodeissa

Yle on selvittänyt vanhusten kuolemia hoivakodeissa.
Hoivakodeissa on sattunut ehkä 15 kuolemaa, jotka ovat johtuneet huonosta hoidosta. Kuolema on voinut johtua esimerkiksi hoitovirheestä. Viranomaiset tutkivat kuolemia 2:n viime vuoden ajalta.
Lisäksi Ylen tiedossa on monta tapausta, joissa omainen syyttää hoivakotia vanhuksen kuolemasta.
Eduskunta keskusteli opposition välikysymyksestä

Eduskunnassa hallitus ja oppositio ovat keskustelleet hoitajien määrästä. Oppositio jätti viime viikolla välikysymyksen vanhustenhoidosta.
Eduskunta äänestää hallituksen luottamuksesta perjantaina.
Presidentti Trump puhui kongressissa

USA:n presidentti Donald Trump on pitänyt puheen kongressissa.
Trump sanoi, että Pohjois-Korean johtaja Kim Jong-un on ystävä. Trump ja Kim tapaavat 3 viikon kuluttua Vietnamissa.
Trump otti kunnian USA:n hyvästä taloudesta. Trump sanoi, että USA:ssa on entistä enemmän työpaikkoja.
Suomen rokotuskattavuus on hyvä

Melkein kaikille lapsille annetaan Suomessa rokotus. Rokotus estää tautien tarttumisen.
Esimerkiksi tuhkarokko on tarttuva tauti. Tuhkarokko tarttuu helposti, jos rokotus puuttuu.
Jotkut vanhemmat ajattelevat, että rokotuksista voi olla haittaa. Esimerkiksi Pohjanmaalla lapsia rokotetaan liian vähän.
Henkilökorttia joutuu odottamaan

Poliisiasemilla on edelleen pahoja ruuhkia. Henkilökorttia joutuu odottamaan ehkä 2 kuukautta.
Ajokortilla ei voi enää todistaa henkilöllisyyttä, kun hakee passia. Siksi monet hakevat uutta henkilökorttia.
Ajokortilla voi edelleen todistaa henkilöllisyyden esimerkiksi kaupassa ja postissa. Henkilökortin tarvitsee vain verkkopankkitunnuksia tai passia varten. Voimassa olevalla passilla henkilöllisyyden voi todistaa aina.
Saamelaiset ovat viettäneet kansallispäivää
Keskiviikkona on vietetty saamelaisten kansallispäivää. Saamelaiset ovat alkuperäiskansa. Saamelaisilla on oma historia, kieli ja kulttuuri.
Saamelaisia asuu Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Venäjällä. Suomessa on noin 10 000 saamelaista. Saamelaiset asuvat Saamenmaalla Lapissa. Saamelaisia asuu paljon myös esimerkiksi Helsingissä.
Saamelaiset puhuvat saamen kieltä. Suomessa on 3 saamen kieltä.
Saamelaisilla on myös oma lippu.