Keskiviikko 6.2.2019 (radio)

Yle selvitti kuolemia hoivakodeissa

Kainalosauvoja tarvitseva mies.
Hoivakodeissa on sattunut epäilyttäviä kuolemantapauksia. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Yle on selvittänyt vanhusten kuolemia hoivakodeissa.

Hoivakodeissa on sattunut ehkä 15 kuolemaa, jotka ovat johtuneet huonosta hoidosta. Kuolema on voinut johtua esimerkiksi hoitovirheestä. Viranomaiset tutkivat kuolemia 2:n viime vuoden ajalta.

Lisäksi Ylen tiedossa on monta tapausta, joissa omainen syyttää hoivakotia vanhuksen kuolemasta.

Eduskunta keskusteli opposition välikysymyksestä

Oppositiopuolueet jättivät välikysymyksen vanhustenhoidon tilasta eduskunnan lainsäädäntöjohtaja Tuula Kulomäelle (oik) Helsingissä perjantaina 1. helmikuuta
Oppositio jätti välikysymyksen vanhustenhoidosta viime viikolla. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Eduskunnassa hallitus ja oppositio ovat keskustelleet hoitajien määrästä. Oppositio jätti viime viikolla välikysymyksen vanhustenhoidosta.

Eduskunta äänestää hallituksen luottamuksesta perjantaina.

Presidentti Trump puhui kongressissa

Donald Trump pitää Kansakunnan tila -puhetta.
USA:n presidentti Donald Trump puhui kongressissa. Kuva: EPA / Shawn Thew

USA:n presidentti Donald Trump on pitänyt puheen kongressissa.

Trump sanoi, että Pohjois-Korean johtaja Kim Jong-un on ystävä. Trump ja Kim tapaavat 3 viikon kuluttua Vietnamissa.

Trump otti kunnian USA:n hyvästä taloudesta. Trump sanoi, että USA:ssa on entistä enemmän työpaikkoja.

Suomen rokotuskattavuus on hyvä

vauvaa rokotetaan
Suomessa lapset rokotetaan. Kuva: AOP

Melkein kaikille lapsille annetaan Suomessa rokotus. Rokotus estää tautien tarttumisen.

Esimerkiksi tuhkarokko on tarttuva tauti. Tuhkarokko tarttuu helposti, jos rokotus puuttuu.

Jotkut vanhemmat ajattelevat, että rokotuksista voi olla haittaa. Esimerkiksi Pohjanmaalla lapsia rokotetaan liian vähän.

Henkilökorttia joutuu odottamaan

Kuva vuoden 2017 alussa käyttöön otettujen uusien passien ja henkilökorttien ulkoasusta.
Henkilökorttia joutuu odottamaan kauan. Kuva: Poliisi

Poliisiasemilla on edelleen pahoja ruuhkia. Henkilökorttia joutuu odottamaan ehkä 2 kuukautta.

Ajokortilla ei voi enää todistaa henkilöllisyyttä, kun hakee passia. Siksi monet hakevat uutta henkilökorttia.

Ajokortilla voi edelleen todistaa henkilöllisyyden esimerkiksi kaupassa ja postissa. Henkilökortin tarvitsee vain verkkopankkitunnuksia tai passia varten. Voimassa olevalla passilla henkilöllisyyden voi todistaa aina.

Saamelaiset ovat viettäneet kansallispäivää

Saamelaisten kansallispäivä 2019
Inarilaiset Riitta Lehtola ja Anne Kirste Aikio viettävät saamelaisten kansallispäivää. Kuva: Vesa Toppari / Yle

Keskiviikkona on vietetty saamelaisten kansallispäivää. Saamelaiset ovat alkuperäiskansa. Saamelaisilla on oma historia, kieli ja kulttuuri.

Saamelaisia asuu Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Venäjällä. Suomessa on noin 10 000 saamelaista. Saamelaiset asuvat Saamenmaalla Lapissa. Saamelaisia asuu paljon myös esimerkiksi Helsingissä.

Saamelaiset puhuvat saamen kieltä. Suomessa on 3 saamen kieltä.

Saamelaisilla on myös oma lippu.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä