Keskiviikko 6.3.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Montako raiskausepäilyä tuli Suomessa poliisin tietoon vuonna 2017?

Oikea vastaus:

Yli 1200.

2.Moniko raiskausepäily johti tuomioon?

Oikea vastaus:

Tuomio annettiin vain noin 200 tapauksessa.

3.Paljonko laittomia siirtlaisia on tänä vuonna tullut USA:han?

Oikea vastaus:

Yli 76 000.

4.Mistä maista suurin osa tulijoista on lähtenyt?

Oikea vastaus:

Guatemalasta, El Salvadorista ja Hondurasista.

5.Yrittääkö Hillary Clinton presidenttiehdokkaaksi?

Oikea vastaus:

Ei. Hillary Clinton ei pyri USA:n presidentiksi seuraavissa vaaleissa.

6.Kenelle Hillary Clinton hävisi vaalit 3 vuotta sitten?

Oikea vastaus:

Donald Trumpille.

7.Kuka muu on ilmoittanut, ettei pyri USA:n presidentiksi?

Oikea vastaus:

New Yorkin entinen pormestari Michael Bloomberg.

8.Mitä talouskasvulle tapahtuu?

Oikea vastaus:

Talouden kasvu hidastuu maailmassa.

9.Paljonko euroalueen talous ennusteen mukaan kasvaa?

Oikea vastaus:

1 prosentin.

10.Mistä saamelaisia syytettiin?

Oikea vastaus:

Kalastuksesta ilman lupaa.

11.Mitä kalastuslaki oikeuden mielestä rajoittaa?

Oikea vastaus:

Saamelaisten oikeutta omaan kulttuuriin.

12.Mitä ihmisoikeussopimukset takaavat?

Oikea vastaus:

Ihmisoikeussopimukset takaavat alkuperäiskansojen oikeuksia.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä