Keskiviikko 6.3.2019 (radio)


Amnesty arvostelee Suomen raiskaustuomioita

nuoren tytön silhouetti tunnelissa
Viranomaiset eivät aina osaa kohdata raiskauksen uhria, sanoo Amnesty. Kuva: AOP

Ihmisoikeusjärjestö Amnesty sanoo, että raiskaus jää Suomessa usein rankaisematta.

Amnesty kertoo, että vuonna 2017 Suomen poliisin tietoon tuli yli 1 200 raiskausepäilyä. Tuomio annettiin vain noin 200 tapauksessa.

Amnestyn mielestä viranomaiset eivät osaa kohdata raiskauksen uhreja. Viranomaisten asenteissa on kuitenkin tapahtunut myös hyvää kehitystä, sanoo Amnesty.

Siirtolaisia tulee Yhdysvaltoihin aiempaa enemmän

Yli 6000 siirtolaista on pakkautunut tilaan, joka on mitoitettu noin 3500 ihmiselle.
Yhdysvaltoihin pyrkii aiempaa enemmän siirtolaisia. Kuva: EPA

Laittomia siirtolaisia on tullut USA:han lähes 2 kertaa enemmän kuin viime vuonna.

New York Times -lehti kertoo, että helmikuussa rajan ylitti laittomasti yli 76 000 siirtolaista. Määrä on suurin 11 vuoteen.

Ennen USA:han tuli ihmisiä eniten Meksikosta. USA:n rajavartiosto kertoo, että nyt suuri osa tulijoista on Guatemalasta, El Salvadorista ja Hondurasista.

Hillary Clinton ei pyri presidentiksi vuonna 2020

hillary clinton
Hillary Clinton ei pyri presidenttiehdokkaaksi. Kuva: Justin Lane / EPA-EFE

Hillary Clinton ei pyri USA:n presidentiksi seuraavissa vaaleissa. Clinton sanoo, että ei myöskään aio pyrkiä esimerkiksi New Yorkin kuvernööriksi tai pormestariksi.

3 vuotta sitten Hillary Clinton hävisi presidentinvaalissa Donald Trumpille.

Myös New Yorkin entinen pormestari Michael Bloomberg ilmoittaa, ettei pyri presidentiksi.

Maailman talouskasvu hidastuu

Pörssikursseja.
Talouden kasvu hidastuu. Kuva: Kimimasa Mayama / AOP

Talouden kasvu hidastuu maailmassa.

Teollisuusmaiden järjestö OECD ennustaa, että kasvu on tänä vuonna 3,3 prosenttia, kun viime vuonna talous kasvoi 3,6 prosenttia.

Euroalueen talouden kasvu hidastuu yhteen prosenttiin. Euroopassa OECD varoittaa, että erityisesti Saksan ja Italian taloudet saattavat heikentyä.

Saamelaisten kalastussyytteet kaatuivat

Kuva Tenon luvattoman pyynnin käräjistä Utsjoella 14.2.2019. Kuvassa käräjätuomari Esko Hohti.
Saamelaisten saamat syytteet hylättiin käräjäoikeudessa. Kuva: Vesa Toppari / Yle

Lapissa käräjäoikeus on hylännyt kaikki saamelaisten saamat syytteet kalastuksesta ilman lupaa.

Oikeuden mielestä kalastuslaki rajoittaa saamelaisten oikeutta omaan kulttuuriin. Saamelaisten kulttuuriin kuuluu kalastus Tenojoen sivujoissa. Syytetyt eivät siis ole syyllistyneet rikokseen, vaan heillä on ollut oikeus kalastaa kotijoessaan.

Oikeuden päätös sanoo myös, että saamelaisten kalastuksen rajoittaminen loukkaa ihmisoikeussopimuksia. Sopimukset takaavat alkuperäiskansojen oikeuksia. Saamelaiset ovat alkuperäiskansa, jolla on oma kulttuuri.


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä