Keskiviikko 6.5.2020 (radio)

Kausityöntekijät pääsevät Suomeen

Nainen poimii mansikoita Rossi Tarhojen itsepoimintatilalla
Marjatilat tarvitsevat paljon kausityöntekijöitä. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Suomi on päättänyt, että EU-maista voi tulla kausityöntekijöitä Suomeen töihin.

Kausityöntekijöitä tarvitaan esimerkiksi marjatiloilla ja puutarhoilla. Marjatiloilla tarvitaan keväällä ja kesällä paljon työntekijöitä.

Lisäksi Suomi ottaa EU:n ulkopuolelta 3 000 työntekijää.

Ulkomaalaisten työntekijöiden lisäksi tarvitaan vielä työntekijöitä Suomesta.

Esimerkiksi turvapaikanhakijat voivat olla kausityössä lokakuun loppuun asti, vaikka hakemuksen käsittely on kesken.

Lisäksi Suomen hallitus lupaa työttömille ylimääräisiä taloudellisia etuja, jos he lähtevät kausitöihin.

Vanhuksia kannustetaan nyt ulos

Vanhus rollaattorin kanssa hoitajan kanssa ulkoilemassa.
Vanhusten koronaohjeita aitoon muuttaa. Nyt vanhuksia kannustetaan ulos. Kuva: Frida Lönnroos / Yle

Terveysviranomaiset aikovat muuttaa hieman yli 70-vuotiaille tarkoitettuja koronaohjeita.

Vanhukset saavat tavata muita ihmisiä.

Olisi hyvä tavata ulkona ja pitää 2 metrin turvaväli. Näin esimerkiksi isovanhemmat ja lastenlapset voivat tavata.

Vanhuksia kannustetaan lähtemään kotoa ulos.

Uusi toimintaohje valmistuu pian, kertoo sanomalehti Ilta-Sanomat.

Tähän asti on suositeltu, että yli 70-vuotiaat pysyvät kotona.

252 ihmistä on kuollut koronaan Suomessa

HUSin varasairaalan mallitilat Helsingissä.
Tämä on varasairaala, jos Meilahden sairaala Helsingissä tarvitsee lisätilaa. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Suomessa on nyt virallisesti yli 5500 koronavirustartuntaa.

Koronaviruksen takia on kuollut Suomessa 252 ihmistä.

Aurinkomatkat peruu matkoja

Rannat täyttyvät Italiassa ferragosto-loman aikaan.
Aurinkomatkat on perunut kaikki matkat heinäkuun loppuun asti. Kuva: Petri Burtsov / Yle

Matkatoimisto Aurinkomatkat peruu paljon matkoja.

Aurinkomatkat peruu kaikki sellaiset matkat, joiden lähtöpäivä on heinäkuussa.

Lisäksi firma peruu heinäkuun ja lokakuun väliltä kaikki matkat Italian Calabriaan ja Kreikkaan.

Tutkijat löysivät erikoisen geenimuodon

Silmätutkimus
Silmälääkäri tutkii silmänpaineen. Kuva: Heikki Kiseleff / Yle

Suomalaiset ja amerikkalaiset tutkijat ovat löytäneet suomalaisilta erikoisen geenimuodon.

Geenimuoto on sellainen, että se suojaa ihmisiä glaukoomalta eli silmänpainetaudilta.

Erikoinen geenimuoto on noin 8 prosentilla suomalaisista.

Erikoinen geenimuoto on Suomessa yleisempi kuin muualla maailmassa.

Tutkijoiden tutkimustulokset voivat auttaa siihen, että silmänpainetautiin löydetään uusia hoitokeinoja.

Silmänpainetauti voi aiheuttaa sokeuden.

Torstaina on pilvistä

Ihmiset nauttivat lämpimästä päivästä Ispoisten uimarannalla Turussa tiistaina.
Kevät etenee, vaikka sää nyt vähän viilenee. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Huomenna torstaina on pääosin poutainen sää.

Iltapäivällä voi sataa vähän vettä eri puolilla Suomea.

Pohjoisessa sade voi olla räntää.

Etelä-Suomessa lämpötila on yli 10 astetta, Pohjois-Suomessa alle 10 astetta.





Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä