Keskiviikko 6.6.2018 (radio)


Trump ja Kim

Capella Hotel Sentosan saarella Singaporessa
Trump ja Kim tapaamispaikka on Capella-hotelli Sentosan saarella. Kuva: Grant Smith / AOP

USA:n ja Pohjois-Korean johtajat tapaavat ensi viikon tiistaina. USA:n presidentti Donald Trump ja Pohjois-Korean johtaja Kim Jong-un tapaavat Aasiassa, Singaporessa.

Tapaamispaikka on Sentosan saarella, joka on osa Singaporea. Uskotaan, että tapaamispaikka on saarella turvallisuuden takia.

Trumpin ja Kim Jong-unin tapaamisen aiheena ovat Pohjois-Korean ydinaseet. USA haluaa sopia, miten Pohjois-Korea luopuu ydinaseista.

Avioerolapset

Lapsen ulkovaatteet penkillä.
Nykyään lapsi voi menettää tärkeitä ihmisiä vanhempien avioeron jälkeen. Kuva: Sanna Savela / Yle

Suomen hallitus aikoo parantaa lasten oikeuksia avioerossa.

Hallitus haluaa esimerkiksi varmistaa, että lapsen tärkeät ihmissuhteet säilyvät myös vanhempien avioeron jälkeen. Hallituksen mielestä on tärkeää, että lapsi saa tavata esimerkiksi isovanhempia.

Hallituksen tavoite on, että uusi laki tulee voimaan ensi keväänä. Uudesta laista päättää eduskunta.

Rattijuopot

Poliisi puhalluttaa autoilijaa
Poliisi on etsinyt rattijuoppoja. Kuva: Kalle Schönberg / Yle

Poliisi on valvonut keskiviikkona liikennettä tarkemmin kuin tavallisesti. Poliisi on etsinyt rattijuoppoja eli ihmisiä, jotka ajavat autoa humalassa.

Rattijuoppoja on nykyään monenlaisia. Osa on juonut alkoholia, mutta osa on käyttänyt huumausaineita. Etenkin nuoret rattijuopot ovat usein käyttäneet huumeita.

Viime vuonna poliisi sai Suomessa kiinni yli 17 000 rattijuoppoa.

Susi

Kurikkalaisen Leena Latvalan perhe asuu lähellä Jurvan rajaa. Kotitalon lähistöllä on tehty susihavaintoja.
Latvalan perheen kodin lähellä Pohjanmaalla on nähty susia. Kuva: Mirva Ekman/Yle

Susien määrä on kasvanut Suomessa. Suomessa elää nyt noin 200 sutta. Se on 10 prosenttia enemmän kuin viime vuonna.

Susien määrä on kasvanut eniten Länsi-Suomessa. Esimerkiksi Pohjanmaalla susia on nyt 2 kertaa niin paljon kuin vuosi sitten. Ihmiset ovat nähneet susia jopa talojen lähellä.

Sudet elävät usein laumassa. Yhdessä laumassa on monta sutta. Asiantuntijat arvioivat, että Suomessa on nyt 20 susilaumaa.

Presidenttiperhe

Sauli Niinistö
Presidentti Sauli Niinistö. Kuva: Martti Kainulainen / Lehtikuva

Presidentti Sauli Niinistö on kertonut elämästä pienen vauvan kanssa. Presidentti Niinistön ja rouva Jenni Haukion poikavauva syntyi helmikuussa.

Niinistö kertoi toimittajille keskiviikkona, että perhe viettää onnellista ja tavallista suomalaista elämää.

Presidenttipari muuttaa vauvan kanssa kesäksi Naantaliin. Presidentin kesäasunto Kultaranta on Naantalissa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokan päivä 2018

Kolme naisopiskelijaa.

Mukana myös Helsingin aikuisopiston peruskoulu

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Tulin Suomeen

Kaksi naista istuu lähekkäin ja hymyilee

Satu Leiskon uudessa selkokirjassa maahanmuuttajat kertovat elämästä Suomessa.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomi-koulut

Maila Eichhorn

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä