Keskiviikko 6.9.2017 (radio)

Kela korvaa sairaanhoidon matkakuluja vähemmän kuin ennen

Kela
Kela korvasi viime vuonna 4,2 miljoonaa potilasmatkaa. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Kela korvaa entistä harvemmin sairaanhoidon matkakuluja. Viime vuonna Kela korvasi potilasmatkoja 700 000 vähemmän kuin vuonna 2015.

Syynä on omavastuuosuuden nosto. Omavastuu nousi yhdensuuntaiselta matkalta viime vuonna yhdeksän (9) euroa ja on nyt 25 euroa.

Nosto johtuu valtion säästötavoitteista.

Kela korvasi viime vuonna 4,2 miljoonaa potilasmatkaa. Ne tehtiin esimerkiksi taksilla, ambulanssilla, omalla autolla, junalla tai helikopterilla.

Slovakia ja Unkari hävisivät EU-tuomioistuimessa

Kiskunhalas.
Vastaanottokeskus Unkarin Kiskunhalasissa. Kuva: Sandor Ujvari / AOP

Euroopan unionin tuomioistuin on hylännyt Slovakian ja Unkarin valitukset EU:n maahanmuuttopolitiikasta. Siten EU-komissio saa pakottaa jäsenmaat ottamaan turvapaikanhakijoita kiintiöinä. Unkari sanoo, että tuomioistuimen päätös on "tyrmistyttävä" ja "mahdoton hyväksyä".

Väliaikainen kiintiömekanismi koskee varsinkin syyrialaispakolaisia, jotka ovat tällä hetkellä Italiassa ja Kreikassa.

EU-maat sopivat kaksi (2) vuotta sitten, että ne siirtävät Kreikasta ja Italiasta 160 000 turvapaikanhakijaa kahden vuoden kuluessa. Vasta noin 25 000 ihmistä on siirretty.

Yhteismetsän osakkuus houkuttaa

Kuusimetsä.
Yhteismetsät ovat suositumpia kuin ennen. Kuva: Matti Myller / Yle

Yhä useampi yksityinen maanomistaja liittyy yhteismetsään. Jo kuusi (6) prosenttia Suomen yksityismaista on yhteismetsiä. Perinnönjaossa metsistä tulee usein pieniä alueita, joiden omistajat asuvat kaukana kaupungeissa tai ulkomailla. Heille metsänhoito tai puukaupan järjestäminen on hankalaa.

Yhteismetsässä osakkaiden maat pannaan yhden hallinnon alle. Yhteismetsän osakkailla on erisuuruisia osakkuuksia, jotka riippuvat maan ja puuston määrästä. Asioista päättää osakaskokous, ja käytännön asioista vastaa hoitokunta.

Yhteismetsä muistuttaa taloyhtiötä. Poikkeus on se, että yhteismetsä tuottaa osakkaille jaettavaa ylijäämää. Näin ei ole taloyhtiössä.

Hanavedessä voi olla muovijäämiä

Muovipussi joenrannalla.
Muovijätteen jäämiä voi päätyä ihmisen ravintoon myös hanavedestä. Kuva: Gill Allen / AOP

Tutkijat ovat löytäneet hanavedestä muovijäämiä eri puolilla maailmaa, kertoo Guardian-lehti. Tutkijat analysoivat hanavesinäytteitä monista kymmenistä maista. Muovijäämiä oli keskimäärin yli 80 prosentissa näytteistä.

Eniten jäämiä löytyi Yhdysvalloissa, vähiten Euroopassa. Yhdysvalloissa 94 prosenttia hanavesinäytteistä sisälsi muovijäämiä. Euroopassa jäämiä sisälsi 72 prosenttia näytteistä.

Aiemmin tutkimuksissa on havaittu, että ihminen saa elimistöön muovijäämiä esimerkiksi kalaruuasta. Meressä kelluu paljon muovijätettä, jota meren eläimet syövät. Nyt arvellaan, että muovijäämiä tulee myös juomaveden kautta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Tyttö piirtää Suomen lippua

Suomi 100: Suomalainen juttu

Koira vaaleanpunaisessa hupputakissa.

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Iloisia ihmisiä kattoterassilla.

Luksian opiskelijoiden videoblogi

Osa 1 Osa 2 Osa 3 Osa 4 Osa 5 Osa 6-7 Osa 8 Osa 9 Osa 10

Suomen säästä

Revontulet leimuavat Olkkajärvellä

YKI

Mirja Tarnanen ja Shadi Hatem.

Opiskelija kysyy. Professori vastaa.

Kuuntele keskustelun 1. osa

Kuuntele keskustelun 2. osa

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä