Keskiviikko 7.10.2020

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mihin tulee muutoksia?

Oikea vastaus:

Ravintoloiden aukioloon.

2.Kuinka monella alueella muutoksia tulee?

Oikea vastaus:

5.

3.Milloin ravintoloiden pitää mennä kiinni?

Oikea vastaus:

Kello 23.

4.Missä uusia tartuntoja on ollut paljon?

Oikea vastaus:

Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen opiskelijoilla

5.Miten ystäviä voi tavata?

Oikea vastaus:

Pienessä ryhmässä.

6.Kuinka monta tehohoitopotilasta voidaan hoitaa Suomen sairaaloissa samaan aikaan?

Oikea vastaus:

Noin 100.

7.Onko tehohoitopotilaita ollut paljon vai vähän?

Oikea vastaus:

Vähän.

8.Kuka on tehnyt budjettiehdotuksen?

Oikea vastaus:

Hallitus.

9.Milloin kansanedustajat äänestävät budjettiehdotuksesta?

Oikea vastaus:

Ennen joulua.

10.Kuinka kauan eduskunta käsittelee budjettia?

Oikea vastaus:

Koko syksyn.

11.Mitä apinoita tutkijat tutkivat?

Oikea vastaus:

Korkeasaaren valkopääsaki-apinoita.

12.Mitä kuului laatikossa, jossa apinat viihtyivät parhaiten?

Oikea vastaus:

Liikenteen ääntä.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä