Keskiviikko 7.10.2020 (radio)

Ravintoloille uusia rajoituksia

Ihmisiä syömässä ravintolassa.
Ravintoloiden aukioloon tulee uusia rajoituksia joillakin alueilla Suomessa. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Ravintoloiden aukioloon tulee uusia rajoituksia muutamilla alueilla Suomessa.

Nämä alueet ovat Uusimaa, Varsinais-Suomi, Pirkanmaa, Kanta-Häme ja Pohjanmaa.

Rajoitukset alkavat sunnuntaina.

Ravintoloiden pitää lopettaa alkoholin myynti kello 22. Ravintoloiden pitää mennä kiinni kello 23.

Opiskelijajärjestöt muistuttavat koronasta

Nuori nainen maski kasvoillaan ja opinto-opas kädessään.
Korona muuttaa nyt paljon opiskelijoiden elämää. Kuva: Hilma Toivonen / Yle

Suomessa on tänään todettu 120 uutta koronatartuntaa.

Uusia tartuntoja on ollut paljon esimerkiksi yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen opiskelijoilla.

Opiskelijoiden järjestöt vetoavat opiskelijoihin, että he muistavat käyttäytyä vastuullisesti.

Ystäviä saa tavata, mutta vain pienessä porukassa, opiskelijajärjestöt sanovat.

Sairaalat varautuvat tehohoitopotilaisiin

Kuvassa hoidetaan ihmistä teho-osastolla.
Suomen sairaaloissa on yhteensä noin 100 tehohoitopaikkaa. Kuva: Caroline Blumberg / EPA

Sairaalat seuraavat tarkasti, miten koronatilanne Suomessa kehittyy.

Sairaalat haluavat huolehtia siitä, että tehohoitopaikkoja riittää kaikkein sairaimmille.

Suomen sairaaloissa voidaan hoitaa noin 100 tehohoitopotilasta samaan aikaan.

Mutta joillakin alueilla Suomessa sairaalat voivat hoitaa kerralla vain 5 tehohoitopotilasta.

Onneksi kesällä ja syksyllä on ollut vain vähän tehohoitopotilaita.

Eduskunta käsittelee budjettia koko syksyn

Vuoden 2021 budjettikirja kuvattuna eduskunnan istuntosalissa.
Hallituksen budjettiesitys on paksu kirja. Kuva: Markku Ulander / lehtikuva

Eduskunta on alkanut käsitellä budjettiehdotusta, jonka hallitus on tehnyt.

Hallitus esittää, että rahaa käytetään ensi vuonna noin 64 miljardia euroa. Valtion pitää ottaa lisää lainaa noin 11 miljardia euroa.

Eduskunta käsittelee budjettia koko syksyn.

Kansanedustajat äänestävät budjettiehdotuksesta ennen joulua.

Valkopääsakit pitävät liikenteen äänestä

Valkopääsakit puussa, akryylista rakennetussa tunnelissa.
Valkopääsaki on laatikossa, jossa kuuluu ääni. Kuva: Roosa Piitulainen / Aalto-yliopisto

Tutkijat ovat tutkineet, millaisista äänistä Korkeasaaren apinat pitävät.

Korkeasaaren valkopääsaki-apinat saivat häkkiin laatikoita, joissa kuului erilaisia rauhallisia ääniä.

Tutkijat yllättyivät, kun selvisi, että valkopääsakit viihtyivät parhaiten laatikossa, jossa kuului liikenteen ääntä.

Tätä tukimustulosta voidaan hyödyntää.

Apinoille voidaan tarjota eläintarhoissa sopivia ääniä virikkeiksi. Samalla niiden hyvinvointi lisääntyy.

Lämmin sää jatkuu

Syksyinen Näsinpuisto
Tampereella on nyt ruska parhaimmillaan. Kuva: Kirsi Matson-Mäkelä / Yle

Vielä säätietoja.

Sää jatkuu tavallista lämpimämpänä. Huomenna torstaina sateita tulee paikoin.

Pohjoisessa tulee tihkua eli hyvin heikkoa sadetta.

Maan etelä- ja keskiosassa tulee sadekuuroja, joiden välissä on poutaa.




Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä