Keskiviikko 7.12.2022 (radio)
Hallituspuolueiden riita
Hallituspuolueet ovat sopineet riidan.
Hallituspuolueille tuli riitaa, kun yksi hallituspuolueista eli keskusta äänesti eduskunnassa hallituksen omaa lakiehdotusta vastaan.
Keskusta äänesti luonnonsuojelulaista opposition mukana. Oppositiossa ovat ne puolueet, jotka eivät kuulu hallitukseen.
Pääministeri Sanna Marin sanoo, että tämän jälkeen kaikkien hallituspuolueiden pitää puolustaa hallituksen ehdotuksia eduskunnassa.
Linnan juhlien katsojat
Monet suomalaiset katsoivat itsenäisyyspäivänä Linnan juhlia televisiosta. Linnan juhlilla oli melkein 3 miljoonaa katsojaa.
Linnan juhlat kiinnostivat katsojia, koska presidenttipari kutsui taas vieraita Presidentinlinnaan. Vuosina 2020 ja 2021 presidenttipari ei voinut kutsua vieraita koronan takia.
Linnan juhlien vieraina oli tänä vuonna esimerkiksi sairaanhoitajia ja lääkäreitä. Vieraita oli yhteensä noin 1300. Se on vähemmän kuin ennen koronaa.
Presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio kättelivät vieraita myös tänä vuonna kuten ennen korona-aikaa. He kuitenkin puhdistivat käsiä käsidesillä monta kertaa.
Bensan hinta
Bensan hinta on vähän laskenut.
Bensalitran hinta oli viime viikolla pitkästä aikaa vähän alle 2 euroa. Bensalitra maksoi keskimäärin 1 euron ja 98 senttiä.
Edellisen kerran bensalitra maksoi alle 2 euroa viime helmikuussa. Venäjä hyökkäsi Ukrainaan helmikuun lopulla. Sodan takia bensa on ollut tänä vuonna tosi kallista.
Diesel maksaa nyt enemmän kuin bensa. Viime viikolla diesellitran hinta oli keskimäärin 2 euroa ja 14 senttiä.
Google-hakusanat
Google on kertonut, mitä hakusanoja suomalaiset ovat käyttäneet netissä tänä vuonna.
Suomalaiset ovat hakeneet tietoa Googlen avulla esimerkiksi Venäjän sodasta Ukrainassa. Suosittuja hakusanoja ovat olleet Ukraina, Venäjä, Nato ja Putin.
Sodan takia myös energian hinta on noussut. Siksi suomalaiset ovat etsineet tietoa hakusanoilla pörssisähkön hinta ja bensan hinta.
Sää

Torstaina sää on pilvistä ja lunta sataa suuressa osassa maata. Etelärannikolla lumisade on runsasta.
Torstaina on pakkasta 2 ja 10 asteen välillä, etelärannikolla lämpötila on nollan vaiheilla.
Lumisateita saadaan vähän myös perjantaina. Pakkasta on perjantaina alle 10 astetta koko maassa.