Kaikki talviolympialaisista!

Keskiviikko 7.2.2018 (radio)

Joukkopuukotuksen tekijä halusi kostaa

Muistokynttilöitä ja kukkia joukkopuukotuspaikalla Turun kauppatorilla
Joukkopuukotus tapahtui Turun keskustassa elokuussa 2017. Kuva: Martti Kainulainen / Lehtikuva
  Keskusrikospoliisi on kertonut uusia tietoja Turussa tapahtuneesta joukkopuukotuksesta. 

Joukkopuukotuksesta epäilty marokkolainen mies on kertonut, että hän oli terrorijärjestö Isisin asialla. Hän koki olevansa Isisin taistelija. Hän halusi kostaa sen, että länsiliittouma oli hyökännyt muslimeja vastaan Syyriassa. 

Mies puukotti kaksi ihmistä kuoliaaksi Turun keskustassa viime elokuussa. Lisäksi hän haavoitti kahdeksaa ihmistä. 

Poliisin tutkinta on nyt valmis. Asia etenee syyttäjälle syyteharkintaan. 


Tunneli maksaa 20 miljardia


Tallinnatunneli
Juna ajaa tunnelissa puolessa tunnissa Helsingistä Tallinnaan. Kuva: Muotoilutoimisto Kairo Oy
 Helsingin ja Tallinnan välille halutaan rakentaa merenalainen rautatietunneli. Tunnelia suunnittelevat Helsingin ja Tallinnan kaupungit sekä Suomen ja Viron liikenneministeriöt. 

Tänään kerrottiin, että tunneli maksaa noin 20 miljardia euroa. Tunnelia pitkin juna voi ajaa puolessa tunnissa Helsingistä Tallinnaan. 

Jos tunneli rakennetaan, se on maailman pisin rautatietunneli, 103 kilometriä.  

Saksa sai hallituksen


Angela Merkel lehdistön edessä.
Saksan liittokansleri Angela Merkel on tyytyväinen uuteen hallitukseen. Kuva: EPA
 Saksa on vihdoin saanut uuden hallituksen. Hallituksessa on kaksi puoluetta, kristillisdemokraatit ja sosiaalidemokraatit. Hallitusneuvottelut kestivät pitkään ja ne olivat todella vaikeat. 

Liittokansleri Angela Merkel sanoi, että uusi hallitus pitää Saksan talouden vahvana. Saksa on Suomen tärkein kauppakumppani. 

Ranskassa on paljon lunta


Jalankulkija lumisateessa Montmartrella.
Pariisissa on satanut lunta 12 senttiä. Kuva: Yoan Valat / AFP / Lehtikuva

Ranskassa on oikea lumikaaos.

Eilen alkanut sankka lumisade yllätti ranskalaiset. Jopa kaksi tuhatta ihmistä joutui nukkumaan yön autossa, kun liikenne ruuhkautui pahasti. Teiden varsille rakennettiin myös tilapäissuojia. 

Pariisissa lunta on tullut 12 senttiä.  

Suomelle ehkä yksi meppi lisää


Euroopan parlamentin jäsenet äänestivät täysistunnossa 6. helmikuuta.
Euroopan parlamentin paikkajakoa muutetaan. Kuva: Patrick Seeger / EPA
 Suomi saattaa saada yhden mepin eli Euroopan parlamentin jäsenen lisää. Paikkajakoa muutetaan, kun Britannia eroaa EU:sta. 

Euroopan parlamentti ehdottaa, että meppien määrää vähennetään hieman ja paikat jaetaan uudestaan. EU-maiden päämiehet päättävät lopulta siitä, miten paikat jaetaan.

Suomalaiset kuuntelevat radiota


Radio; radioamatöörit; radionkuuntelu
Ylen Radio Suomea kuunnellaan eniten.
 Suomalaiset kuuntelevat paljon radiota. 

Joka päivä kolme ihmistä neljästä kuuntelee radiota. Yli 90 prosenttia suomalaisista kuuntelee radiota ainakin kerran joka viikko. Eniten kuunnellaan Ylen Radio Suomi -kanavaa. 

 Kiitos, että kuuntelet radiota! 

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Suomalainen juttu

Kaatosade kadulla.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Paljon onnea suomi -kortti

Suomi 100: Suomi-koulujen opettajat

Maila Eichhorn

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä