Keskiviikko 7.3.2018 (radio)


Riita tullimaksuista

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump.
Presidentti Trump suunnittelee tullimaksuja. Kuva: Olivier Douliery / EPA

Euroopan unioni ja USA riitelevät talousasioista. Riidan aihe on tullimaksut. Euroopan unioni aikoo ottaa tullimaksut käyttöön, jos myös USA tekee niin.

USA aikoo määrätä tullimaksut esimerkiksi teräkselle. Tullimaksut nostavat eurooppalaisen teräksen hintaa USA:ssa. Presidentti Donald Trump toivoo, että amerikkalaiset tehtaat käyttävät sen jälkeen enemmän amerikkalaista terästä.

Jos USA määrää eurooppalaiselle teräkselle tullimaksut, EU aikoo määrätä tullimaksut joillekin amerikkalaisille tavaroille. Sen jälkeen niiden hinta nousee Euroopassa.

Firmat kärsivät tullimaksuista, koska ne vähentävät kauppaa maiden välillä.

Huumausaineiden kuljetus

Huumausaineita paketissa poliisin hallussa
Poliisi löysi Tampereen alueelta huumausaineita. Kuva: Poliisi

Poliisi on paljastanut rikollisryhmän, joka on tuonut huumausaineita Suomeen. Ryhmä toimi Tampereen alueella.

Ryhmä toi Suomeen paljon vaarallisia huumausaineita. Se toi Suomeen amfetamiinia, ekstaasia ja kokaiinia.

Suomalaiset rikolliset kuljettivat huumausaineita yhdessä hollantilaisten rikollisten kanssa.

Suomen poliisi on saanut apua ulkomailta, kun se on tutkinut asiaa.

Vanha pulloposti

132 vuotta vanha pullo
Tämä pullo ja viesti heitettiin mereen 132 vuotta sitten. Kuva: Kym Illman / AFP

Sitten uutinen kaukaa Australiasta.

Australialainen perhe on löytänyt maailman vanhimman pullopostin. Perhe löysi vanhan pullon hiekkarannalta. Pullon sisällä oli viesti, joka on kirjoitettu 132 vuotta sitten.

Pulloposti heitettiin mereen saksalaiselta laivalta vuonna 1886. Laiva tutki merireittejä.

Perhe on lainannut pullopostin australialaiselle museolle 2 vuodeksi. Niin myös muilla on mahdollisuus nähdä harvinainen vanha viesti.

Uusi selkokirja

Kaksi naista istuu lähekkäin ja hymyilee
Vasemmalla istuu selkokirjailija Satu Leisko ja oikealla Olga Karatasiou. Kuva: Minna Uusi-Eskola / YLE

Selkokirjailija Satu Leisko on kirjoittanut uuden selkokirjan maahanmuuttajista. Kirjan nimi on Tulin Suomeen. Kirjassa 9 maahanmuuttajaa kertoo, miten he tulivat Suomeen. He kertovat vanhasta kotimaasta ja uudesta kodista Suomessa.

Kirjan haastateltavat ovat Venäjältä, Turkista, Thaimaasta, Kreikasta, Unkarista, Vietnamista, Norsunluurannikolta, Irakista ja Jordaniasta. Kirjassa maahanmuuttajat saavat itse kertoa, mitä he ovat kokeneet.

Selkouutisten nettisivulla voi katsoa Satu Leiskon ja Olga Karatasioun haastattelun. Karatasiou on yksi kirjan henkilöistä. Haastattelu löytyy osoitteesta yle.fi/selkouutiset.

Leiskon ja Karatasioun haastattelu

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokan päivä 2018

Kolme naisopiskelijaa.

Mukana myös Helsingin aikuisopiston peruskoulu

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Tulin Suomeen

Kaksi naista istuu lähekkäin ja hymyilee

Satu Leiskon uudessa selkokirjassa maahanmuuttajat kertovat elämästä Suomessa.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomi-koulut

Maila Eichhorn

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä