Keskiviikko 7.4.2021

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Haluaako Euroopan lääkevirasto lopettaa Astra Zenecan koronarokotteen käytön?

Oikea vastaus:

Ei halua. Sen mielestä Astra Zenecan koronarokotteen käyttöä voidaan jatkaa.

2.Miksi lääkeviraston on tutkinut Astra Zenecan koronarokotetta?

Oikea vastaus:

Veritulppatapausten takia.

3.Mitä lääkevirasto kertoo tutkimuksista?

Oikea vastaus:

Rokotteella on yhteys veritulppatapauksiin, mutta tapaukset ovat tosi harvinaisia.

4.Minkälaisia terveysongelmia koronapotilailla on vielä covid-19 -sairauden jälkeen?

Oikea vastaus:

Mielenterveysongelmia, esimerkiksi ahdistusta.

5.Mikä on ongelmien syy?

Oikea vastaus:

Sitä ei vielä tiedetä.

6.Mitkä ovat keskiviikon koronaluvut?

Oikea vastaus:

2 uutta koronakuolemaa ja melkein 350 uutta koronatartuntaa.

7.Kuinka monta ihmistä sai koronatartunnan Intiassa yhdessä päivässä?

Oikea vastaus:

Yli 100 000.

8.Kunka monta ihmistä kuoli Brasiliassa koronan takia yhdessä päivässä?

Oikea vastaus:

Yli 4000.

9.Mitkä nimet ovat nyt Suomessa suosittuja?

Oikea vastaus:

Aino ja Leo.

10.Mitkä ovat suosittuja nimiä ruotsinkielisillä lapsilla?

Oikea vastaus:

Ellen ja Emil.

11.Minkälainen on torstain sää?

Oikea vastaus:

Poutainen ja aurinkoinen.

12.Jatkuuko samanlainen sää perjantaina?

Oikea vastaus:

Ei jatku. Perjantaina on sateista ja tuulista.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalit: Videoita

Piirros, jossa kädet pitävät äänestyslippuja.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Kuntavaalit: Sanaselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä