Keskiviikko 7.4.2021 (radio)
Astra Zenecan koronarokote
Euroopan lääkevirasto sanoo, että Astra Zenecan koronarokotteen käyttöä voidaan jatkaa.
Lääkeviraston mielestä Astra Zenecan koronarokote on tehokas. Se on pelastanut paljon ihmisiä.
Lääkevirasto on tutkinut Astra Zenecan koronarokotetta veritulppatapausten takia.
Lääkevirasto kertoo, että rokotteella on yhteys veritulppatapauksiin. Tapaukset ovat kuitenkin tosi harvinaisia.
Euroopan lääkevirasto seuraa vielä Astra Zenecan koronarokotteen vaikutuksia. Lääkevirasto antaa uusia ohjeita, jos se on tarpeellista.
Koronapotilaiden mielenterveysongelmat

Monilla koronapotilailla on terveysongelmia pitkään. Näin kertoo Oxfordin yliopiston tutkimus.
Tutkimuksessa oli mukana ihmisiä, joille koronavirus aiheutti covid-19 -taudin. Tauti parani, mutta monilla oli esimerkiksi mielenterveysongelmia vielä 6 kuukautta myöhemmin.
Tavallisin mielenterveysongelma koronapotilailla oli ahdistus.
Vielä ei tiedetä, miksi koronapotilaat kärsivät mielenterveysongelmista.
Suomen koronaluvut

Suomessa on raportoitu 2 uutta koronakuolemaa. Suomessa on kuollut yhteensä 862 ihmistä koronan takia.
Uusia koronatartuntoja raportoitiin keskiviikkona melkein 350.
Koronalukuja ulkomailta
Ulkomailta on tullut huonoja koronauutisia.
Intiassa on raportoitu yli 100 000 koronatartuntaa päivässä. Intiassa on yhteensä melkein 13 miljoonaa koronatartuntaa.
Myös Etelä-Amerikassa Brasiliassa koronatilanne on huono. Maassa kuoli koronan takia yli 4000 ihmistä yhdessä päivässä. Yhteensä noin 340 000 brasilialaista on kuollut koronan takia.
Suositut nimet
Aino ja Leo ovat nyt suosittuja nimiä Suomessa. Ne ovat suosituimmat nimet lapsilla, jotka syntyivät viime vuonna.
Viime vuonna syntyi 276 Aino-nimistä tyttöä ja 356 Leo-nimistä poikaa.
Ruotsinkielisten tyttöjen suosituin nimi oli Ellen, ja ruotsinkielisten poikien suosituin nimi oli Emil.
Torstain sää

Sää on torstaina poutaista. Lumisateita tulee vain vähän, ja melkein koko maassa on aurinkoista.
Lämpötila on päivällä nollasta viiteen astetta, yöllä on koko maassa pakkasta.
Perjantaina leviää uusia sateita ja tuuli voimistuu.