Keskiviikko 7.4.2021 (radio)


Astra Zenecan koronarokote

Astra Zenecan rokotepullo ja ruiskuja.
Astra Zenecan rokotepullo ja ruiskuja. Kuva: Alamy / All Over Press

Euroopan lääkevirasto sanoo, että Astra Zenecan koronarokotteen käyttöä voidaan jatkaa.

Lääkeviraston mielestä Astra Zenecan koronarokote on tehokas. Se on pelastanut paljon ihmisiä.

Lääkevirasto on tutkinut Astra Zenecan koronarokotetta veritulppatapausten takia.

Lääkevirasto kertoo, että rokotteella on yhteys veritulppatapauksiin. Tapaukset ovat kuitenkin tosi harvinaisia.

Euroopan lääkevirasto seuraa vielä Astra Zenecan koronarokotteen vaikutuksia. Lääkevirasto antaa uusia ohjeita, jos se on tarpeellista.

Koronapotilaiden mielenterveysongelmat

masentunut nainen nojaa käteensä
Monilla koronapotilailla jatkuu ahdistus. Kuva: AOP

Monilla koronapotilailla on terveysongelmia pitkään. Näin kertoo Oxfordin yliopiston tutkimus.

Tutkimuksessa oli mukana ihmisiä, joille koronavirus aiheutti covid-19 -taudin. Tauti parani, mutta monilla oli esimerkiksi mielenterveysongelmia vielä 6 kuukautta myöhemmin.

Tavallisin mielenterveysongelma koronapotilailla oli ahdistus.

Vielä ei tiedetä, miksi koronapotilaat kärsivät mielenterveysongelmista.

Suomen koronaluvut

Koronatestausta vanhassa ambulanssissa
Kuva: Antti Haavisto / Yle

Suomessa on raportoitu 2 uutta koronakuolemaa. Suomessa on kuollut yhteensä 862 ihmistä koronan takia.

Uusia koronatartuntoja raportoitiin keskiviikkona melkein 350.

Koronalukuja ulkomailta

Hoitajat siirtävät koronavirukseen sairastunutta potilasta.
Brasiliassa on paljon koronapotilaita. Kuva: Raphael Alves / EPA

Ulkomailta on tullut huonoja koronauutisia.

Intiassa on raportoitu yli 100 000 koronatartuntaa päivässä. Intiassa on yhteensä melkein 13 miljoonaa koronatartuntaa.

Myös Etelä-Amerikassa Brasiliassa koronatilanne on huono. Maassa kuoli koronan takia yli 4000 ihmistä yhdessä päivässä. Yhteensä noin 340 000 brasilialaista on kuollut koronan takia.

Suositut nimet

Vauva nauttii keinumisesta.
Viime vuonna syntyi monta Ainoa ja Leoa. Kuva: Hanna Terävä / Yle

Aino ja Leo ovat nyt suosittuja nimiä Suomessa. Ne ovat suosituimmat nimet lapsilla, jotka syntyivät viime vuonna.

Viime vuonna syntyi 276 Aino-nimistä tyttöä ja 356 Leo-nimistä poikaa.

Ruotsinkielisten tyttöjen suosituin nimi oli Ellen, ja ruotsinkielisten poikien suosituin nimi oli Emil.

Torstain sää

Sääkartta.
Kuva: Yle

Sää on torstaina poutaista. Lumisateita tulee vain vähän, ja melkein koko maassa on aurinkoista.

Lämpötila on päivällä nollasta viiteen astetta, yöllä on koko maassa pakkasta.

Perjantaina leviää uusia sateita ja tuuli voimistuu.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalit: Videoita

Piirros, jossa kädet pitävät äänestyslippuja.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Kuntavaalit: Sanaselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä