Keskiviikko 7.8.2019 (radio)

Teknologiateollisuudella menee hyvin

Meyer Turun telakan suuri nosturi.
Laivojen rakentaminen työllistää monta ihmistä Suomessa. Kuva: Kalle Mäkelä / Yle

Teknologiateollisuudella menee Suomessa hyvin. Teknologiateollisuus tarkoittaa esimerkiksi metalliteollisuutta ja tietotekniikka-alaa.

Moni suomalainen on töissä teknologia-alan yrityksessä.

Suomesta viedään ulkomaille paljon teknologia-alan tuotteita.

Teknologiateollisuuden yritykset ovat voineet ottaa uusia ihmisiä töihin.

Koululaisten kesälomat loppuvat

Poika liitutaululla.
Koulut alkavat eri kunnissa eri aikaan. Kuva: Markusspiske / Pixabay

Monen koululaisen kesäloma loppuu tällä viikolla. Koulut alkavat vähän eri aikaan eri kunnissa.

Pohjois-Suomessa Rovaniemellä koululaiset menivät kouluun jo tänään.

Monessa paikassa koulu alkaa huomenna torstaina.

Länsi-Suomessa Turussa koululaiset menevät kouluun vasta ensi viikolla.

Suojatiellä pitää varoa

-
Jalankulkija voi joutua suojatiellä vaaralliseen tilanteeseen. Kuva: Liikenneturva

Jalankulkijat sanovat, että suojatiellä joutuu usein vaaralliseen tilanteeseen.

Suomalaisilta kysyttiin kyselyssä liikenneturvallisuudesta. 40 prosenttia jalankulkijoista sanoi, että on joutunut suojatiellä vaaraan tai onnettomuuteen.

Jotkut vastaajat sanoivat, että he pelkäävät tien yli menemistä tutulla matkalla. Esimerkiksi koulumatkalla tien ylitys voi olla vaarallinen.

Onnettomuustilastot osoittavat, että liikenneturvallisuus suojateillä on parantunut.

Nyt on mennyt 3 vuotta niin, että suojatieonnettomuuksissa ei ole kuollut yhtään lasta.

Opiskelijan kannattaa ottaa opintolaina

Opintotukihakemus
Opiskelijat voivat saada opintolainaa. Opintolainan korko on nyt matala. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Opintolainan korko on nyt matala.

Opiskelija voi saada opintolainaa, jos opiskelee yliopistossa, korkeakoulussa tai ammattikorkeakoulussa.

Valtio takaa opintolainan.

Jos opiskelija opiskelee nopeasti ja saa tutkinnon, hän saa vielä valtiolta opintolainahyvityksen.

Se tarkoittaa, että valtio maksaa osan opintolainasta pankille.

Opiskelijan kannattaa ottaa opintolaina, koska korko on matala ja valtio maksaa opintolainahyvityksen.

Sää on pilvinen

Ulkoilijoita pilvisessä säässä Helsingin Eiranrannassa.
Torstaina on pilvistä. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Maan eteläosassa ja keskiosassa tulee sadekuuroja. Voi myös olla ukkosta.

Pohjoisessa on pilvistä. Siellä sataa vain vähän vettä.

Etelässä noin 20 astetta lämmintä. Pohjoisessa on kylmempää.



Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä