Keskiviikko 7.8.2019 (radio)

Teknologiateollisuudella menee hyvin

Meyerin Turun telakan suuri nosturi.
Laivojen rakentaminen työllistää monta ihmistä Suomessa. Kuva: Kalle Mäkelä / Yle

Teknologiateollisuudella menee Suomessa hyvin. Teknologiateollisuus tarkoittaa esimerkiksi metalliteollisuutta ja tietotekniikka-alaa.

Moni suomalainen on töissä teknologia-alan yrityksessä.

Suomesta viedään ulkomaille paljon teknologia-alan tuotteita.

Teknologiateollisuuden yritykset ovat voineet ottaa uusia ihmisiä töihin.

Koululaisten kesälomat loppuvat

Poika liitutaululla.
Koulut alkavat eri kunnissa eri aikaan. Kuva: Markusspiske / Pixabay

Monen koululaisen kesäloma loppuu tällä viikolla. Koulut alkavat vähän eri aikaan eri kunnissa.

Pohjois-Suomessa Rovaniemellä koululaiset menivät kouluun jo tänään.

Monessa paikassa koulu alkaa huomenna torstaina.

Länsi-Suomessa Turussa koululaiset menevät kouluun vasta ensi viikolla.

Suojatiellä pitää varoa

-
Jalankulkija voi joutua suojatiellä vaaralliseen tilanteeseen. Kuva: Liikenneturva

Jalankulkijat sanovat, että suojatiellä joutuu usein vaaralliseen tilanteeseen.

Suomalaisilta kysyttiin kyselyssä liikenneturvallisuudesta. 40 prosenttia jalankulkijoista sanoi, että on joutunut suojatiellä vaaraan tai onnettomuuteen.

Jotkut vastaajat sanoivat, että he pelkäävät tien yli menemistä tutulla matkalla. Esimerkiksi koulumatkalla tien ylitys voi olla vaarallinen.

Onnettomuustilastot osoittavat, että liikenneturvallisuus suojateillä on parantunut.

Nyt on mennyt 3 vuotta niin, että suojatieonnettomuuksissa ei ole kuollut yhtään lasta.

Opiskelijan kannattaa ottaa opintolaina

Opintotukihakemus
Opiskelijat voivat saada opintolainaa. Opintolainan korko on nyt matala. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Opintolainan korko on nyt matala.

Opiskelija voi saada opintolainaa, jos opiskelee yliopistossa, korkeakoulussa tai ammattikorkeakoulussa.

Valtio takaa opintolainan.

Jos opiskelija opiskelee nopeasti ja saa tutkinnon, hän saa vielä valtiolta opintolainahyvityksen.

Se tarkoittaa, että valtio maksaa osan opintolainasta pankille.

Opiskelijan kannattaa ottaa opintolaina, koska korko on matala ja valtio maksaa opintolainahyvityksen.

Sää on pilvinen

Ulkoilijoita pilvisessä säässä Helsingin Eiranrannassa.
Torstaina on pilvistä. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Maan eteläosassa ja keskiosassa tulee sadekuuroja. Voi myös olla ukkosta.

Pohjoisessa on pilvistä. Siellä sataa vain vähän vettä.

Etelässä noin 20 astetta lämmintä. Pohjoisessa on kylmempää.



Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä