Keskiviikko 8.11.2017 (radio)


Autojen saasteita yritetään vähentää

Henkilöautoliikennettä.
Autot päästävät hiilidioksidia ilmaan. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Euroopan unioni haluaa vähentää autojen saasteita.

Euroopan komissio ehdottaa, että autojen hiilidioksidipäästöjä vähennetään. Hiilidioksidi on haitallista luonnolle, koska se lämmittää ilmastoa. Komissio ehdottaa, että uusien autojen hiilidioksidipäästöjä vähennetään noin 30 prosenttia vuosien 2021 ja 2030 välillä.

Tavoite on, että eurooppalaiset ajavat autoilla, jotka saastuttavat vähemmän.

Delhin ilma on likaista

Intialainen mies on lähtenyt aamulenkille Lodhin puutarhaan Delhissä.
Delhissä on hyvä käyttää hengityssuojainta. Kuva: RAJAT GUPTA / EPA

Intian pääkaupungissa Delhissä ihmiset kärsivät saasteista. Delhin ilmassa on saasteita 70 kertaa enemmän kuin Maailman terveysjärjestön mielestä on turvallista.

Ilma on niin likaista ja epäterveellistä, että viranomaiset yrittävät suojella lapsia. Saasteiden takia Delhin koulut suljettiin keskiviikkona. Lapset eivät saa myöskään leikkiä ulkona.

Delhin asukkaat voivat sairastua saasteiden takia. Jos ihminen hengittää likaista ilmaa vuosia, hän voi saada esimerkiksi sydänsairauden tai keuhkosairauden.

Delhin ilmaan tulee saasteita esimerkiksi autoista, tehtaista ja hiilivoimaloista.

Suomalaisilla nuorilla on tietoa yhteiskunnasta

Poliisiauto Joensuun oikeus- ja poliisitalo.
Suomalaiset nuoret luottavat poliisiin. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Suomalaisilla nuorilla on hyvät tiedot yhteiskunnasta. Se selviää tutkimuksesta, jossa oli mukana yli 20 maata. Kahdeksasluokkalaiset suomalaiset tietävät paremmin kuin monien muiden maiden nuoret, miten yhteiskunta toimii.

Suomessa nuoret myös luottavat yhteiskuntaan. Eniten nuoret luottavat Suomessa poliisiin ja armeijaan.

Suomalaiset nuoret eivät kuitenkaan ole kovin aktiivisia. Nuoret eivät esimerkiksi halua osallistua mielenosoituksiin.

Kukkia suuhun

Syötäväksi sopivia ruiskaunokkeja.
Herkullisia ruiskaunokkeja. Kuva: Minna Rosvall / Yle

Syötävät kukat ovat Suomen uusi vientituote. Esimerkiksi Kotipellon puutarha kasvattaa ruiskaunokkeja ja orvokkeja, kehäkukkia ja pelargonioita, joita viedään ulkomaille.

Ensimmäinen kukkalasti on juuri lähtenyt Singaporeen. Aikaisemmin kukkia on jo viety Hongkongiin ja Ruotsiin.

Kotipellon puutarha on saanut apua suomalaisilta keittiömestareilta, kun se on luonut kauppasuhteita ulkomaille.

Työtä helpottaa se, että Helsingistä lennetään ympäri Aasiaa. Kukat täytyy kuitenkin pakata hyvin pitkää matkaa varten. Niiden pitää pysyä hyvänä siihen asti, että ne ehtivät singaporelaisten herkkusuiden lautasille.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Suomalainen juttu

Kesäinen vaaramaisema. Metsää ja järvi.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Neljä lasta vihreässä pahvi-ikkunassa, jonka reunoille on askarreltu pahvisia sydämiä.

1.Zürich 2.Dubai 3. Vancouver 4.Kos 5.Tartto 6.Varsova 7.Tokio 8.Basel 9.Cambridge 10.Perth 11.Kiel 12.Singapore 13.Dublin 14.Limassol 15.Piilaakso 16.Barcelona 17.Kuala Lumpur 18.Rethymnon 19.Teksas 20.Wroclaw 21.Croydon

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Suomen säästä

Revontulet leimuavat Olkkajärvellä

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä