Keskiviikko 8.1.2020 (radio)

Iranin ohjusisku

Iran, Irak kartta
Kuva: Lasse Isokangas / Yle

Iran on tehnyt ohjusiskun Irakiin.

Iran ampui viime yönä ohjuksia Irakin armeijan tukikohtiin Ain al-Asadiin ja Erbiliin. Näihin tukikohtiin on sijoitettu yhdysvaltalaissotilaita ja muita ulkomaisia joukkoja.

Erbilissä on myös suomalaisia rauhanturvaajia. Puolustusministeriö kertoo, että suomalaiset ovat kunnossa.

Suomalaiset ovat Erbilissä kouluttamassa irakilaisia terroristijärjestö Isisin vastaiseen taisteluun.

Lentoreitit

Laskeutuva matkustajakone
Monet lentoyhtiöt kiertävät nyt Iranin ja Irakin ilmatilan. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Useat kansainväliset lentoyhtiöt ovat muuttaneet lentoreittejä Iranin ohjusiskun takia. Lentoyhtiöt eivät halua lentää Iranin tai Irakin ilmatilassa.

Myös Finnair on muuttanut lentoreittiä Dubaihin. Vanha reitti kulki Iranin ilmatilan kautta. Nyt Finnair lentää Saudi-Arabian ilmatilan kautta ainakin tämän viikon ajan.

Iranin lentoturma

Lentokoneen osia turmapaikalla Teheranin lentokentän lähellä Iranissa keskiviikkona.
Lentokoneen osia turmapaikalla lähellä Teheranin lentokenttää. Kuva: Rohhollah Vadati / AFP

Iranissa on tapahtunut vakava lentokoneturma.

Ukrainalaisen lentoyhtiön matkustajakone putosi maahan lähellä Iranin pääkaupunkia Teherania. Koneen piti lentää Teheranista Kiovaan.

Koneessa oli noin 180 ihmistä. He kaikki kuolivat. Kuolleiden joukossa on esimerkiksi Iranin, Kanadan ja Ruotsin kansalaisia.

Turman syytä ei vielä tiedetä.

Pääministerit tapasivat

Sanna Marin och Stefan Löfven tittar på varandra under en presskonferens i Harpsund.
Suomen pääministeri Sanna Marin ja Ruotsin pääministeri Stefan Löfven.

Suomen pääministeri Sanna Marin on vieraillut tänään Ruotsissa.

Marin ja Ruotsin pääministeri Stefan Löfven ovat keskustelleet Iranin lentoturmasta ja kireästä tilanteesta Iranin ja Yhdysvaltain välillä.

Perjantaina Marin matkustaa Tallinnaan, jossa hän tapaa Viron pääministerin.

Korkeakoulujen yhteishaku

Liitutaulu
Yhteishaku vieraskieliseen koulutukseen on alkanut. Kuva: Yle / Martti Juntunen

Korkeakoulujen yhteishaku on alkanut tänään.

Nyt alkoi kevään ensimmäinen yhteishaku, jolloin haetaan korkeakoulujen vieraskielisiin koulutuksiin ja Taideyliopistoon.

Haussa on 4700 aloituspaikkaa yhteensä yli 250 eri koulutuksessa. Yhteishaku kestää 2 viikkoa.

Korkeakoulujen toinen yhteishaku alkaa maaliskuun puolivälissä. Silloin haetaan suomen- ja ruotsinkieliseen koulutukseen.

Meripelastus

Vapaaehtoinen meripelastus, Meri-Lapin meripelastajat
Meri-Lapin meripelastajat. Kuva: Arto Mattila

Vapaaehtoisilla meripelastajilla oli viime vuonna noin 1800 pelastus- ja avustustehtävää. Kiireelliseen pelastustehtävään lähdettiin yli 500 kertaa.

Yhteensä apua sai lähes 3 800 ihmistä ja yli 1 400 alusta.

Useimmissa tapauksissa huvivene joutui pulaan, koska aluksessa oli tekninen vika tai aluksen huolto oli laiminlyöty.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Yle Nyheter på lätt svenska

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä