Keskiviikko 8.2.2023 (radio)

Turkin ja Syyrian maanjäristykset

Maanjäristyksessä tuhoutunut rakennus.
Kuva: Adem Altan / AFP

Turkin ja Syyrian maanjäristyksissä kuolleiden ihmisten määrä nousee. Järistyksissä on kuollut on jo yli 11 000. Maanjäristyksissä kuoli todennäköisesti vielä enemmän ihmisiä, sillä paljon ihmisiä on kateissa. 

Maanjäristyksissä loukkaantui kymmeniä tuhansia ihmisiä. Maanjäristys tuhosi kodin miljoonilta ihmisiltä Turkissa ja Syyriassa.

Turkissa monet ihmiset ovat vihaisia siitä, että pelastustyöt sujuvat liian hitaasti.

Lakko kaupoissa

Ihmisiä ostoksilla Prismassa.
Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Kauppojen lakko alkaa huomenna torstaina. 

Kaupan Liitto kertoo, että työntekijät menevät lakkoon 185 :ssa Keskon ja S-Ryhmän kaupassa eri puolilla Suomea. Lakko loppuu lauantaina aamulla. Lakkoon menee noin 20 000 työntekijää.

Työntekijät ja työnantaja eivät päässeet sopimukseen palkankorotuksista. Kaupan työntekijät vaativat 200 euroa lisää kuukausipalkkaa. Työnantajan mielestä tämä on liian paljon.

Viikon päästä kaupoissa on isompi lakko, jos työriitaa ei ratkaista sitä ennen.

Välikysymys

Annika Saarikko.
Kuva: Silja Viitala / Yle

Eduskunnassa hallitus on vastannut opposition välikysymykseen. Oppositio syyttää hallitusta siitä, että hallitus on ottanut liikaa velkaa. 

Hallitus vastasi, että velkaa oli pakko ottaa. Rahaministeri Annika Saarikko sanoi, että rahaa tarvittiin esimerkiksi koronaepidemian hoitoon. Myös Venäjän hyökkäys Ukrainaan aiheutti Suomelle menoja.

Opintotukien palautus

Tampereen yliopiston lääketieteen opintojen luentosali.
Kuva: Matias Väänänen / Yle

Monen opiskelijan pitää maksaa takaisin opintotukea. Kela kertoo, että noin 47 000 opiskelijan pitää maksaa takaisin opintotukea. Tämä on 6000 opiskelijaa enemmän kuin vuotta aikaisemmin. 

Opiskelijan pitää maksaa opintotukea takaisin keskimäärin 976 euroa.

Opiskelijan pitää maksaa opintotukea takaisin, jos on saanut töistä palkkaa yli tulorajan. Tänä vuonna tuloraja on 18 700 euroa.

Sää

Kuvassa näkyy Suomen sääkartta ennusteineen torstaina iltapäivällä. Lähes koko maahan on odotettavissa lämpötiloja nollassa ja nollan molemmin puolin.
Kuva: Jesse Heikkilä / Yle

Vielä sääennuste. 

Tuuli on kovaa. Merellä on myrskyä. 

Huomenna torstaina maan pohjois- ja länsiosiin sataa lunta. Muualla maassa sää on poutainen. Idässä paistaa välillä aurinko. 

Lämpötila on lähes koko maassa nollan yläpuolella.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä