Keskiviikko 8.4.2020

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Paljonko lisäbudjetissa on sairaanhoidon tarvikkeisiin?

Oikea vastaus:

600 miljoonaa (600 000 000) euroa.

2.Saako rajavalvonta rahaa lisäbudjetista?

Oikea vastaus:

Kyllä saa.

3.Paljonko lisäbudjetti on yhteensä?

Oikea vastaus:

Yli 4 miljardia euroa.

4.Miksi Stockmannilla on vaikeaa?

Oikea vastaus:

Asiakkaita käy vähän.

5.Miten Stockmannin tilannetta autetaan?

Oikea vastaus:

Stockmann pääsee yrityssaneeraukseen.

6.Milloin Stockmann pyysi, että se pääsee yrityssaneeraukseen?

Oikea vastaus:

Maanantaina.

7.Milloin on romanien kansallispäivä?

Oikea vastaus:

Se on 8.4.

8.Missä maassa vietetään romanien kansallispäivää?

Oikea vastaus:

Sitä vietetään kaikkialla maailmalla.

9.Miksi on huono asia, jos kaupassa on paljon ihmisiä?

Oikea vastaus:

Koronavirus voi tarttua helposti.

10.Onko kauppaan hyvä mennä yksin?

Oikea vastaus:

On hyvä mennä yksin, että kauppaan ei tule paljon ihmisiä.

11.Miksi hedelmiä ja vihanneksia ei saa kokeilla kaupassa kädellä?

Oikea vastaus:

Että koronavirus ei tartu.

12.Pitääkö kädet pestä ennen vai jälkeen kauppassakäynnin?

Oikea vastaus:

Sekä että. Ennen ja jälkeen.

13.Sataako torstaina?

Oikea vastaus:

Voi tulla vähän lumi- tai räntäsadettaa. Enemmän on poutaa eli ei sada.

Tarkista vastaukset

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä