Hallitus kertoi keskiviikkona lisäbudjetista.
Kuva:
Markku Ulander / Lehtikuva
Hallitus on tehnyt lisäbudjetin koronatilanteen takia. Firmat saavat valtiolta rahaa noin miljardi euroa, että ne voivat jatkaa toimintaa.
Sairaaloiden suojavarusteisiin, lääkkeisiin ja sairaalalaitteisiin valtio antaa 600 miljoonaa euroa. Kunnille valtio antaa noin 550 miljoonaa euroa koronatilanteen kuluihin. Valtio antaa tukea myös esimerkiksi kulttuuriin, opetukseen ja rajojen valvontaan.
Lisäbudjetti on yhteensä yli 4 miljardia euroa.
Stockmann yrityssaneeraukseen
Stockmannin kuuluisa tavaratalo Helsingissä.
Kuva:
Yle News / Mark B. Odom
Tavaratalofirma Stockmann pääsee yrityssaneeraukseen. Stockmannilla on ollut pitkään vaikeaa. Tavarataloissa käy vähän asiakkaita. Koronatilanne on vaikeuttanut Stockmannin tilannetta.
Yrityssaneeraus tarkoittaa, että firma sopii velkojien kanssa, miten firman toimintaa parannetaan, että firma voi toimia.
Tarkoitus on, että firman talous paranee. Stockmann pyysi maanantaina, että se pääsee yrityssaneeraukseen. Tänään keskiviikkona Helsingin käräjäoikeus päätti, että Stockmann pääsee yrityssaneeraukseen.
Romanien kansallispäivä
Romanien kansainvälinen lippu. Lipussa on punainen pyörä.
Kuva:
Vesa Moilanen/ Lehtikuva
Tänään keskiviikkona 8. huhtikuuta on romanien kansallispäivä.
Sitä on vietetty eri puolilla maailmaa. Romanien kansallispäivän tarkoitus on tuoda esille romanien kulttuuria ja romanien kieltä. Suomeen ensimmäiset romanit tulivat 1500-luvulla.
Suomessa asuu noin 10 000 romania.
Älä mene kauppojen pääsiäisruuhkaan
Pääsiäinen on usein vilkas kaupassa. Koronatilanteen takia on huono asia, jos ihmisiä on paljon samassa paikassa.
Kuva:
Mohamed El Bouari / Yle
Huomenna on kiirastorstai, josta alkaa pääsiäisviikonloppu. Kaupoissa voi tulla ruuhkaa, koska monet ihmiset menevät ostamaan pääsiäiseksi paljon ruokaa.
Koronatilanteen takia on huono asia, jos paljon ihmisiä on kaupassa yhtä aikaa. Kauppaan on hyvä mennä aikaisin aamulla tai myöhään illalla, että siellä ei ole paljon ihmisiä. Kauppaan on hyvä mennä yksin, mutta ei esimerkiksi perheen kanssa.
Hedelmiä ja vihanneksia ei saa kokeilla kaupassa kädellä, että koronavirus ei leviä.
Kädet pitää pestä ennen kuin menee kauppaan ja kädet pitää pestä, kun tulee kaupasta kotiin.
Sää
Telkät ovat muuttolintuja, jotka muuttavat Suomeen, kun jäät sulavat.
Kuva:
Vesa Vaarama / Yle
Torstaina päivällä on enimmäkseen poutaa eli ei sada. Paikoin voi tulla kuitenkin heikkoja lumi- tai räntäsateita. Päivälämpötila on Etelä-Suomessa 10 astetta. Pohjois-Suomessa on pakkasta.
Yle Uutiset selkosuomeksi
Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.
Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.