Keskiviikko 8.4.2020 (radio)

Hallitus teki lisäbudjetin

Opetusministeri Li Andersson (vas.), valtiovarainministeri Katri Kulmuni, pääministeri Sanna Marin, sisäministeri Maria Ohisalo ja oikeusministeri Anna-Maja Henriksson hallituksen kehysriihineuvotteluiden tiedotustilaisuudessa Helsingissä 8. huhtikuuta 2020.
Hallitus kertoi keskiviikkona lisäbudjetista. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Hallitus on tehnyt lisäbudjetin koronatilanteen takia. Firmat saavat valtiolta rahaa noin miljardi euroa, että ne voivat jatkaa toimintaa.

Sairaaloiden suojavarusteisiin, lääkkeisiin ja sairaalalaitteisiin valtio antaa 600 miljoonaa euroa. Kunnille valtio antaa noin 550 miljoonaa euroa koronatilanteen kuluihin. Valtio antaa tukea myös esimerkiksi kulttuuriin, opetukseen ja rajojen valvontaan.

Lisäbudjetti on yhteensä yli 4 miljardia euroa.

Stockmann yrityssaneeraukseen

File photo of Stockmann department store in downtown Helsinki February 1, 2017.
Stockmannin kuuluisa tavaratalo Helsingissä. Kuva: Yle News / Mark B. Odom

Tavaratalofirma Stockmann pääsee yrityssaneeraukseen. Stockmannilla on ollut pitkään vaikeaa. Tavarataloissa käy vähän asiakkaita. Koronatilanne on vaikeuttanut Stockmannin tilannetta.

Yrityssaneeraus tarkoittaa, että firma sopii velkojien kanssa, miten firman toimintaa parannetaan, että firma voi toimia.

Tarkoitus on, että firman talous paranee. Stockmann pyysi maanantaina, että se pääsee yrityssaneeraukseen. Tänään keskiviikkona Helsingin käräjäoikeus päätti, että Stockmann pääsee yrityssaneeraukseen.

Romanien kansallispäivä

Romanien ja Suomen liput liehuvat salossa. Vuonna 1971 Lontoossa pidettiin ensimmäinen kansainvälinen romanikongressi ja hyväksyttiin romanien lippu.
Romanien kansainvälinen lippu. Lipussa on punainen pyörä. Kuva: Vesa Moilanen/ Lehtikuva

Tänään keskiviikkona 8. huhtikuuta on romanien kansallispäivä.

Sitä on vietetty eri puolilla maailmaa. Romanien kansallispäivän tarkoitus on tuoda esille romanien kulttuuria ja romanien kieltä. Suomeen ensimmäiset romanit tulivat 1500-luvulla.

Suomessa asuu noin 10 000 romania.

Älä mene kauppojen pääsiäisruuhkaan

Ihmisiä kaupan kassalla.
Pääsiäinen on usein vilkas kaupassa. Koronatilanteen takia on huono asia, jos ihmisiä on paljon samassa paikassa. Kuva: Mohamed El Bouari / Yle

Huomenna on kiirastorstai, josta alkaa pääsiäisviikonloppu. Kaupoissa voi tulla ruuhkaa, koska monet ihmiset menevät ostamaan pääsiäiseksi paljon ruokaa.

Koronatilanteen takia on huono asia, jos paljon ihmisiä on kaupassa yhtä aikaa. Kauppaan on hyvä mennä aikaisin aamulla tai myöhään illalla, että siellä ei ole paljon ihmisiä. Kauppaan on hyvä mennä yksin, mutta ei esimerkiksi perheen kanssa.

Hedelmiä ja vihanneksia ei saa kokeilla kaupassa kädellä, että koronavirus ei leviä.

Kädet pitää pestä ennen kuin menee kauppaan ja kädet pitää pestä, kun tulee kaupasta kotiin.

Sää

Telkät ovat ensimmisiä muuttajia, kunhan vain sulapaikkoja löytyy
Telkät ovat muuttolintuja, jotka muuttavat Suomeen, kun jäät sulavat. Kuva: Vesa Vaarama / Yle

Torstaina päivällä on enimmäkseen poutaa eli ei sada. Paikoin voi tulla kuitenkin heikkoja lumi- tai räntäsateita. Päivälämpötila on Etelä-Suomessa 10 astetta. Pohjois-Suomessa on pakkasta.


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä