Keskiviikko 8.7.2020 (radio)


TV:n selkouutisilla on kesätauko ja ne jatkuvat 17.8.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Matkustusrajoitukset muuttuvat

Pekka Haavisto ja Mari Ohisalo
Ministerit Pekka Haavisto ja Maria Ohisalo kertoivat matkustusrajoituksista keskiviikkona. Kuva: Yle

Hallitus helpottaa korona-ajan matkustusrajoituksia. Ensi maanantaista alkaen suomalaiset pääsevät matkustamaan moniin maihin ilman karanteenia.

Tällaisia maita ovat monet Euroopan maat, esimerkiksi Saksa, Kreikka ja Italia. Suomalaisten ei siis tarvitse enää olla kotona karanteenissa sen jälkeen, kun he tulevat näistä maista takaisin kotiin.

Lisäksi työmatkaliikenne voi alkaa joihinkin maihin Euroopan ulkopuolella. Työmatkaliikenne on sallittua esimerkiksi Japaniin ja Kiinaan. Myös tämä muutos tulee voimaan maanantaina, heinäkuun 13. päivä.

Suomi helpottaa matkustusrajoituksia vain maihin, joissa koronatilanne on hyvä. Esimerkiksi Ruotsissa koronatapauksia on paljon enemmän kuin Suomessa. Siksi ihmisten on edelleen hyvä jäädä kotiin karanteeniin, kun he tulevat Ruotsista Suomeen.

Vähän uusia koronatapauksia

THL:n kyltti Mannerheimintiellä Helsingissä.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kertoi uusista koronatapauksista keskiviikkoan. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Suomesta on löydetty 3 uutta koronatartuntaa.

Koronakuolemia ei ole tullut lisää. Suomessa on kuollut koronaviruksen takia 329 ihmistä.

Suomalaiset luottavat asiantuntijoihin

Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen tiedotustilaisuudessa johtava asiantuntija Jussi Sane ja ylilääkäri Taneli Puumalainen.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen asiantuntijoita. Kuva: Eleni Paspatis / Yle

Suurin osa suomalaisista uskoo, että tieteen merkitys kasvaa koronakriisin jälkeen. Näin kertoo uusi kysely.

Noin 60 prosenttia kyselyn vastaajista on sitä mieltä, että tieteen merkitys on suurempi kuin ennen. Suomalaiset luottavat nyt asiantuntijoihin.

Yhdessä on hyvä nukkua

man och kvinna sover med ryggarna mot varandra, både belåtet leende
Kuva: Andrey Popov / Mostphotos

Yhdessä nukkuminen parantaa unen laatua.

Pari saa enemmän REM-unta, jos pari nukkuu yhdessä. Näin kertoo uusi tutkimus.

REM-unen aikana ihminen näkee unia. REM-uni on tärkeää terveydelle.

Yhdessä nukkuminen lisää REM-unen määrää. Syy on ehkä se, että ihmisen stressi vähenee, kun hän nukkuu kumppanin vieressä.

Katiska voi olla saimaannorpalle vaarallinen

Kuvassa on saimaannorppa Savonlinnassa.
Saimaannorppia elää vain Saimaan alueella. Kuva: Juha Metso / AOP

Saimaalta on tänä kesänä löydetty katiskoja, jotka ovat vaarallisia saimaannorpille. Asiasta kertoo Luonnonsuojeluliitto.

Katiskalla pyydetään kaloja. Myös saimaannorppa voi joutua katiskaan, jos katiska on vääränlainen. Silloin saimaannorppa hukkuu ja kuolee. Siksi osa katiskoista on kielletty Saimaa-järvellä.

Saimaannorppa on harvinainen eläin. Saimaannorppia elää vain Suomessa Saimaan alueella.

Luonnonsuojeluliitto pyytää, että ihmiset käyttävät Saimaalla vain sellaisia katiskoja, jotka eivät ole vaarallisia saimaannorpille.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä