Keskiviikko 8.8.2018 (radio)


Valtion budjettia suunnitellaan

Valtiovarainministeri Petteri Orpo esittelee vuoden 2019 budjettiehdotuksensa.
Valtiovarainministeri Petteri Orpo kertoi budjettiehdotuksesta keskivikkona. Kuva: Jarno Kuusinen / AOP

Valtiovarainministeriö on tehnyt ehdotuksen valtion budjetista. Budjetti kertoo, mihin Suomi käyttää rahaa ensi vuonna.

Valtiovarainministeriö ehdottaa esimerkiksi, että TE-toimistot saavat ensi vuonna lisää rahaa. Niin TE-toimistot voivat paremmin auttaa työttömiä.

Valtiovarainministeriö haluaa käyttää rahaa myös esimerkiksi junaradan korjaamiseen Helsingin ja Tampereen välillä. Tavoite on, että Helsingin ja Tampereen välinen matka kestää alle tunnin. Silloin monen työmatkasta tulee nopeampi.

Hallitus käsittelee budjettiehdotuksen elokuun lopussa.

Indonesian uhrimäärää kasvaa

Paikalliset asukkaat etsivät eloonjääneitä romahtaneen rakennuksne raunioista Lombokin pohjoisosassa, Indonesiassa 6.8. 2018.
Pelastajat etsivät ihmisiä talojen raunioista Lombokin saarella. Kuva: EPA-EFE/ADI WEDA

Indonesian viranomaiset ovat kertoneet uusia lukuja Lombokin saaren maanjäristyksestä. Maanjäristys tapahtui sunnuntaina.

Viranomaiset kertoivat keskiviikkona, että maanjäristyksessä kuoli yli 130 ihmistä. Määrä voi jopa kasvaa. Pelastajat etsivät vielä ihmisiä kotien, koulujen ja moskeijoiden raunioista.

Yli 150 000 ihmistä on joutunut lähtemään kodista maanjäristyksen takia.

Masennus uhkaa turvapaikanhakijoita

Mies katsoo ikkunasta ulos.
Kuva: Seppo Sarkkinen / Yle

Suomessa tarvitaan lisää hoitopaikkoja turvapaikanhakijoille, joilla on ongelmia mielenterveyden kanssa.

Suomessa on nyt vain yksi osasto, jossa hoidetaan turvapaikanhakijoiden mielenterveysongelmia. Osastossa on 20 paikkaa, ja se on täynnä.

Maahanmuuttovirasto toivoo lisää rahaa, että se voi avata myös toisen osaston.

Turvapaikanhakijoiden tavallisin mielenterveysongelma on masennus.

Matti valloittaa Kiinaa

sarjakuva
Kuva: Karoliina Korhonen

Suomalainen sarjakuva Finnish Nightmares menestyy maailmalla. Sarjakuva kertoo suomalaisesta Matista.

Matti on ujo, ja sosiaaliset tilanteet ovat hänelle vaikeita. Matti ei halua olla toisten ihmisten lähellä.

Nyt myös kiinalaiset ovat kiinnostuneet Matista. Se on yllättävää, koska Kiinassa on paljon ihmisiä joka paikassa.

Ehkä Matti näyttää kiinalaisille, että on ihan ok haluta rauhaa ja omaa tilaa. Näin sanoo Karoliina Korhonen. Hän on Finnish Nightmares -sarjakuvan tekijä.

Matin takia kiinan kieleen on tullut jopa uusi sana. Se on jingfen. Se tarkoittaa henkistä suomalaista eli ihmistä, joka toivoo, että toiset ihmiset pysyvät tarpeeksi kaukana.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Yle Nyheter på lätt svenska

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä