Keskiviikko 9.10.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuinia monen lastensuojelulaitoksen toimintaan viranomaiset ovat puuttuneet?

Oikea vastaus:

Yli 50 laitoksen.

2.Oliko yleisesti tiedossa, että ongelmia on niin monessa lastenkodissa?

Oikea vastaus:

Ei ollut. Julkisuudessa on puhuttu vain muutamien lastenkotien ongelmista.

3.Mitkä seikat lisäävät vanhempien uupumista?

Oikea vastaus:

Ulkoiset paineet. Myös köyhyys voi lisätä uupumusta tai jos lapsi tarvitsee erityistukea.

4.Uupuvatko vanhemmat äidit ja isät helpommin kuin nuoret äidit ja isät?

Oikea vastaus:

Ei vaan päin vastoin. Nuoremmat uupuvat helpommin.

5.Lisääntyikö tupakan tuonti ulkomailta 3 % ?

Oikea vastaus:

Kyllä lisääntyi.

6.Lisääntyikö nuuskan tuonti 13 % ?

Oikea vastaus:

Ei, vaan nuuskan tuonti VÄHENI 13 %.

7.Miten nuuskaa käytetään?

Oikea vastaus:

Nuuskaa imeskellään suussa.

8.Montako rasiaa nuuskaa matkustajat toivat Suomeen?

Oikea vastaus:

16 miljoonaa rasiaa.

9.Miksi Turkki tuo panssarivaunuja Syyriaan?

Oikea vastaus:

Turkki sanoo, että se hyökkää Koillis-Syyriaan.

10.Vastustaako USA sitä, että Turkki hyökkää Syyriaan?

Oikea vastaus:

Ei vastusta. Presidentti Trump on vetänyt USA:n joukot pois alueelta, että Turkki voi hyökätä Koillis-Syyriaan.

11.Miten kurdit pärjäävät Turkin armeijalle?

Oikea vastaus:

Turkilla on iso armeija. Kurdien voi olla vaikeaa vastustaa Turkin hyökkäystä.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä