Keskiviikko 9.10.2019 (radio)

Lastenkodeissa ongelmia

lastensuojelu, pienryhmäkoti, Kuusankoski
Eteisessä tavarat pannaan paikoilleen. Kuva: Terhi Liimu / Yle

Monien lastenkotien toiminnassa on puutteita.

Ylen tutkimuksessa selvisi, että aluehallintovirastot ja eduskunnan oikeusasiamies ovat puuttuneet yli 50 lastensuojelulaitoksen toimintaan viime vuosina. Se tarkoittaa, että noin 10 % lastensuojelulaitoksista on toiminut puutteellisesti.

Julkisuudessa on puhuttu tähän asti ongelmista vain muutamissa lastenkodeissa. Ylen selvityksen mukaan puutteita on monissa lastensuojelulaitoksissa.

Esimerkiksi lastensuojelulakia on rikottu, lasten oikeuksia on loukattu tai asioita ei ole kirjattu, niin kuin pitää.

Vanhempien uupumista tutkittiin

Lapsi ja äiti pitävät toisiaan kädestä
Nuoret vanhemmat uupuvat helpommin kuin vähän vanhemmat vanhemmat. Kuva: Jussi Mansikka / Yle

Ulkoiset paineet lisäävät vahempien uupumista. Suomessa on tutkittu ensimmäisen kerran, miksi pienten lasten vanhemmat uupuvat eli väsyvät.

Usein isän ja äidin uupumista aiheuttaa tunne, mitä muut ajattelevat siitä, osaavatko he hoitaa lapsia. Uupumista voi aiheuttaa, jos perheellä on vähän rahaa tai jos lapsi tarvitsee erityistukea.

Nuoret isä ja äidit uupuvat helpommin, kuin vanhemmat isät ja äidit. Asiantuntija sanoo, että neuvolat voivat tukea vanhempia, että vanhemmat jaksavat.

Nuuskan tuonti väheni

Nuuskapurkki
Nuuskapusseja nuuskarasiassa. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Tupakan tuonti ulkomaanmatkoilta on lisääntynyt vähän.

Suomalaiset toivat vuoden aikana ulkomailta noin 370 miljoonaa tupakkaa eli 3 % enemmän, kuin edellisenä vuonna.

Tupakkatuotteisiin kuuluu myös nuuska. Nuuska on tupakkaa, jota imeskellään suussa. Nuuskan tuonti on vähentynyt. Nuuskaa tuotiin matkoilta Suomeen 16 miljoonaa rasiaa eli 13 % vähemmän, kuin vuosi sitten.

Turkki hyökkää Syyriaan

Turkin armeijan tankki ajamassa kohti Syyrian rajaa Akcakalen kaupungin lähellä 8. lokakuuta.
Turkin armeijan tankki ajaa kohti Syyrian rajaa Akcakalen kaupungin lähellä. Kuva: Bulent Kilic / AFP

Turkki lisää joukkoja Syyrian rajalle. Turkki on siirtänyt panssarivaunuja ja muuta raskasta kalustoa Syyrian rajalle. Turkki sanoo, että se hyökkää Koillis-Syyriaan.

USA:n presidentti Donald Trump on päättänyt vetää USA:n joukot pois alueelta, että Turkki saa hyökätä Syyriaan. Kurdit, jotka asuvat USA:ssa, järjestivät tiistaina mielenosoituksen USA:ssa Valkoisen talon edessä.

Turkilla on iso armeija ja paljon aseita. Suomalainen asiantuntija arvioi, että kurdien on vaikea vastustaa Turkin hyökkäystä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä