Keskiviikko 9.1.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Miten ruokavaliota pitää parantaa?

Oikea vastaus:

Pitää syödä enemmän kasviksia ja marjoja. Punaista lihaa ei ole hyvä syödä paljon.

2.Onko voi hyvää rasvaa?

Oikea vastaus:

Voi on kovaa rasvaa. Se ei ole terveellistä.

3.Mitä mielenterveysongelmia kiusaamisesta voi tulla?

Oikea vastaus:

Voi tulla ahdistusta tai masennusta.

4.Missä kiusaamista tapahtuu?

Oikea vastaus:

Sitä tapahtuu esimerkiksi koulussa.

5.Onko kuntaliitoksista paljon hyötyä?

Oikea vastaus:

Tutkimuksen mukaan kuntaliitoksista ei ole tullut toivotta hyötyä.

6.Syntyykö kuntaliitoksissa säästöä?

Oikea vastaus:

Säästöjä toivottiin, mutta säästöjä ei ole tullut.

7.Missä siirtolaislaivat ovat odottaneet?

Oikea vastaus:

Maltan aluevesillä.

8.Mitä laivat ovat odottaneet?

Oikea vastaus:

Että ne pääsevät jonnekin satamaan ja ihmiset maihin.

9.Mikä maa ottaa siirtolaiset vastaan?

Oikea vastaus:

Heidät ottaa vastaan 8 eri EU-maata.

10.Miksi lentoja peruttiin aamulla?

Oikea vastaus:

Lumisateen takia.

11.Sataako Etelä-Suomessa torstaina lisää lunta?

Oikea vastaus:

Ei, Etelä-Suomessa on poutaa. Lunta sataa torstaina Pohjois-Suomessa ja Keski-Suomessa.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä