Keskiviikko 9.1.2019 (radio)

Kasviksia syödään liian vähän

Kaurapuuro
Puuro on terveellistä. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Suomalaisten ruokavaliota pitää parantaa, sanoo tutkimus. Kasviksia, hedelmiä ja marjoja syödään liian vähän. Moni suomalainen saa ruuasta vähän vitamiineja. Moni mies syö liikaa punaista lihaa.

Myös kovaa rasvaa, esimerkiksi voita, syödään paljon. Asiantuntijat sanovat, että kasvisrasva on hyvää, esimerkiksi kasvimargariini tai kasviöljy.

Kiusaamisesta voi tulla mielenterveysongelmia

Nuori poika istuu lattialla kädet kasvoilla.
Kiusaaminen pitää huomata. Kuva: Jurgita Vaicikeviciene / AOP

Kiusaaminen aiheuttaa nuorille mielenterveysongelmia. Kiusaaminen aiheuttaa esimerkiksi ahdistusta ja masennusta. Lääkärin pitää tietää, jos mielenterveysongelmien syynä on kiusaaminen. Muuten lääkäri ei osaa auttaa oikein. Kiusaamista tapahtuu esimerkiksi kouluissa.

Kuntaliitoksista vähän hyötyjä

Kuntien vaakunoita kuntatalon käytävällä Helsingissä.
Kunnilla on oma vaakuna. Kuva: Mauri Ratilainen / AOP

Kuntaliitoksista ei ole saatu hyötyä, jota toivottiin. Kuntia on yhdistetty, mutta hyötyä yhdistymisistä on ollut vain vähän. Kuntaliitoksista toivottiin säästöjä. Säästöjä ei ole tullut, kertoo Itä-Suomen yliopiston tutkimus.

Meripelastusseuran tehtävät lisääntyivät

Helsingin Meripelastusseuran pelastusalus Rautauoma rantautuu kotisatamaansa Helsingin Jollaksessa.
Helsingin Meripelastusseuran pelastusalus Rautauoma Helsingin Jollaksessa. Kuva: Ari Mölsä / Yle

Veneilijät tarvitsivat viime vuonna enemmän apua, kuin edellisvuonna. Meripelastusseura auttoi viime vuonna noin 2000 veneilijää. Apua tarvitsi 500 veneilijää enemmän, kuin edellisenä vuonna.

Meripelastusseura auttaa veneilijää, jos veneeseen tulee vika eikä sillä voi ajaa. Meripelastusseura voi hinata veneen rantaan.

Siirtolaislaivojen matkustajat pääsevät maihin

Turvapaikanhakijoita saapuu Italiaan laivalla.
Turvapaikanhakijoita saapuu Italiaan. (Arkistokuva.) Kuva: Orietta Scardino / EPA

Kahdeksan EU-maata ottaa vastaan siirtolaiset laivoista Maltan saaren läheltä. Siirtolaiset ovat odottaneet Maltan aluevesillä, koska EU-maat eivät ole antaneet laivolle lupaa tulla satamaan. Kahdella laivalla on 49 siirtolaista. EU-maat ovat sopineet, että kahdeksan maata ottaa siirtolaiset vastaan.

Lumi haittasi liikennettä

Traktori tekee lumitöitä
Torstaina sataa lunta pohjoisessa ja maan keskiosissa. Kuva: Sirkka Haverinen / Yle

Etelä-Suomeen satoi viime yönä paljon lunta. Tiesää oli huono. Lentoja peruttiin. Torstaina Pohjois-Suomessa sataa lunta ja illalla lunta sataa Keski-Suomessa. Etelä-Suomessa on torstaina poutaa. Koko maassa on pakkasta.


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Vuoden selväsanainen 2018

Kaksi naista. Toisella on kädessä mattopiiska ja toisella kunniakirja.

Vuoden selväsanainen on valittu. Voittaja on Kela-tärpit.

Suomen opiskelijoita: Valmistava luokka

Lapsia istumassa pulpeteissa, opettaja istuu myös

- Missä pallo on? kysyy opettaja Aleksi Koskinen. Valmistavan luokan koululaiset opiskelevat suomen kieltä.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä