Keskiviikko 9.12.2020

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuka on Suomen ulkoministeri?

Oikea vastaus:

Pekka Haavisto.

2.Missä ulkoministerin toimia on tutkittu?

Oikea vastaus:

Eduskunnan perustuslakivaliokunnassa.

3.Mitä ulkoministerin päätöksiä on tutkittu?

Oikea vastaus:

Ulkoministerin päätöksiä al-Holin leirin suomalaisista.

4.Kuinka monta uutta koronatartuntaa raportoitiin keskiviikkona?

Oikea vastaus:

490.

5.Mitä Viro tekee koronan takia?

Oikea vastaus:

Se sulkee koulut.

6.Milloin Viron koronatartuntojen määrä alkoi kasvaa?

Oikea vastaus:

Lokakuun lopussa.

7.Miksi Suomen ja Venäjän raja on kiinni?

Oikea vastaus:

Koronan takia.

8.Ketkä pääsevät nyt Suomen ja Venäjän rajan yli?

Oikea vastaus:

Esimerkiksi rekkakuskit ja ihmiset, joilla on oleskelulupa Suomessa.

9.Mitä hyötyä matkustajille voi olla Finentry-sovelluksesta?

Oikea vastaus:

Matkustaja voi varata sovelluksella ajan koronatestiin missä päin Suomea tahansa.

10.Mitä sääennuste lupaa perjantaiksi?

Oikea vastaus:

Lumisateita etelään.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä