Keskiviikko 9.12.2020 (radio)


Ulkoministerin toiminta

Ulkoministeri Pekka Haavisto menossa eduskunnan perustuslakivaliokunnan kuultavaksi Helsingissä 14. tammikuuta 2020.
Ulkoministeri Pekka Haavisto. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Ulkoministeri Pekka Haaviston toimintaa on tutkittu. Suomen parlamentin eli eduskunnan perustuslakivaliokunta sai tutkinnan valmiiksi keskiviikkona.

Perustuslakivaliokunnan mielestä Haavistoa ei tarvitse syyttää oikeudessa. Perustuslakivaliokunta sanoo, että Haaviston virheet eivät olleet niin isoja, että hänet pitää viedä oikeuteen.

Tutkinta liittyy syyrialaiseen al-Holin leiriin. Leirillä on Isis-terroristien perheenjäseniä, myös suomalaisia. Siksi Suomessa on riidelty siitä, pitääkö Suomen auttaa al-Holin suomalaisia vai ei.

Ulkoministeri Haavisto on tehnyt asiassa joitakin päätöksiä. Nyt on tutkittu, rikkoivatko Haaviston päätökset lakia.

Koko eduskunta keskustelee vielä asiasta perjantaina.

Suomen koronatartunnat

hoitaja ottaa koronatestiä mieheltä
Uusia koronatartuntoja löydetään joka päivä. Kuva: AOP

Koronatartuntojen määrä Suomessa kasvaa.

Keskiviikkona raportoitiin 490 uutta koronatartuntaa. Eniten uusia koronatartuntoja on Helsingin ja Uudenmaan alueella.

Suomessa on raportoitu yhteensä noin 29 000 koronatartuntaa.

Viron koulut kiinni

Käytä maskia, sanoo kyltti Tallinnassa joulukuun alussa.
Viro yrittää nyt pysäyttää koronan. Kuva: Mihkel Maripuu / AOP

Suomen naapurimaa Viro sulkee koulut koronan takia.

Koulut menevät kiinni maanantaina. Viron koululaiset saavat pitemmän joululoman kuin tavallisesti.

Koronatartuntojen määrä alkoi Virossa kasvaa lokakuun lopussa. Nyt Virossa on jo enemmän uusia koronatartuntoja kuin Suomessa.

Sovellus matkailijoille

Vaalimaan passintarkastusaulassa kyltti korona-ohjeista
Suomen ja Venäjän rajalla on nyt hiljaista koronan takia. Kuva: Pyry Sarkiola / Yle

Suomi ottaa pian käyttöön uuden Finentry-sovelluksen. Sovellus helpottaa Suomeen tuloa.

Esimerkiksi Suomen ja Venäjän raja on koronan takia suljettu, mutta yli 1000 ihmistä ylittää rajan joka päivä. He ovat esimerkiksi rekkakuskeja tai matkustajia, joilla on oleskelulupa Suomessa.

Finentry-sovelluksella he voivat varata ajan koronatestiin eri puolilla Suomea. Matkustaja pääsee siis koronatestiin sillä paikkakunnalla, jonne hän on menossa.

Koronatesti on matkustajille tärkeä. Jos koronatesti näyttää, että matkustajalla ei ole koronaa, karanteeniaika lyhenee.

Finentry-sovellus otetaan käyttöön Suomen ja Venäjän rajalla ehkä tammikuun lopussa. Helsingin lentoasemalla se aiotaan ottaa käyttöön joulukuussa.

Sääennuste

kartta
Kuva: Yle

Sää on torstaina pilvistä ja poutaista, vain Lapissa tulee vähän lumisadetta.

Perjantaina lumisateita saapuu etelään.

Lämpötila on koko maassa 0 ja -5 asteen välillä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä