Keskiviikko 9.5.2018 (radio)


Suomalaiset ostavat huumeita netistä

Huumausaineita myynnissä salatun TOR-verkon markkinapaikalla.
Huumeita myynnissä salatun TOR-verkon markkinapaikalla. Kuva: Irene Stachon / Lehtikuva

Huumeiden ostaminen netistä on Suomessa yleisempää kuin muualla. Kansainvälisessä tutkimuksessa lähes joka toinen suomalaiskäyttäjä kertoo, että on ostanut huumeita netistä.

Ostokset on tehty salaisessa Tor-verkossa vuoden sisällä. Esimerkiksi Englannissa näitä ostoksia netistä teki joka neljäs. Suomessa ostetaan verkosta eniten kannabista ja ekstaasia.

Itsemurhien ehkäisykeskus on löydetty

Hahmo seisoo järven rannalla.
Keskus antaa apua itsemurhaa yrittäneille. Kuva: Anssi Leppänen / Yle

Apua tarvitsevat ihmiset ovat löytäneet itsemurhien ehkäisykeskuksen. Keskus avattiin Helsinkiin maaliskuussa.

Yhteydenottoja on tullut jo lähes sata. Asiakkaista nuorin on ollut 13-vuotias ja vanhin 80-vuotias. Itsemurhien ehkäisykeskukseen voi tulla ilman lähetettä.

Keskus käyttää Sveitsissä kehitettyä terapiaa. Tutkijat ovat todenneet. että se vähentää itsemurhayrityksen riskiä. Keskus tarjoaa tukea ja apua itsemurhaa yrittäneille, heidän läheisille ja itsemurhan tehneiden omaisille.

Uniongelmat yleisiä

Unettomuus.
Tosi monet kärsivät uniongelmista. Kuva: Yle

Lääkäreiden vastaanotolle tulee entistä enemmän ihmisiä, jotka kärsivät uniongelmista. Tutkimuksen mukaan naisista 25 prosenttia ja miehistä 20 prosenttia kärsii pitkään kestäneistä uniongelmista.

Tutkijan mukaan luvut ovat hurjia ja niille täytyy tehdä jotain. Tutkija sanoo, että arkipäivän väsymystä koetaan tosi paljon ja jopa niin, että väsymyksestä on tullut pääsääntöinen juttu.

Marjoilla vaikutusta terveyteen

Mustikoita
Marjoista saa ehkä lääkettä. Kuva: Mari Vesanummi / Yle

Marjojen väriaineilla on havaittu uusia terveysvaikutuksia. Itä-Suomen yliopiston tutkimus kertoo, että marjojen väriaineista eli antosyaaneista voi ehkä kehittää uusia lääkkeitä.

Lääkkeitä voi ehkä kehittää esimerkiksi haimasyövän ja paksusuolensyövän hoitoon. Tutkimus kertoo, että antosyaanit lisäävät sirtuiinin aktiivisuutta syöpäsoluissa. Sirtuiinit voivat esimerkiksi suojata syövältä.

Kaunis sää jatkuu

Keskiviikon sääkartta.
Aurinko paistaa ympäri Suomea. Kuva: Yle

Aurinkoinen ja lämmin sää jatkuu. Aurinko paistaa arkiviikon ajan suuressa osassa maata pilvettömältä taivaalta.

Lämpötilat kohoavat hieman päivä päivältä niin, että viikonloppuna etelässä on ehkä jo 25 astetta. Lapissakin lämpötila kohoaa lähipäivinä 20 asteen vaiheille ja pohjoisen loput lumet sulavat nopeasti.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä