Keskiviikko 9.9.2020

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Missä päin Suomea on Mikkeli?

Oikea vastaus:

Itä-Suomessa.

2.Kuinka monta tartuntaa alueella on lyhyessä ajassa todettu?

Oikea vastaus:

21.

3.Minkä niminen jääkiekkojoukkue asiaan liittyy?

Oikea vastaus:

Mikkelin Jukurit.

4.Millainen alue on ollut altistumisaluetta?

Oikea vastaus:

Koko Mikkelin alue.

5.Kuinka monta uutta koronatapausta Suomessa nyt on?

Oikea vastaus:

93.

6.Kuinka paljon työmarkkinoilla oli vuoden alkupuolella työttömiä työnhakijoita?

Oikea vastaus:

Lähes 700 000.

7.Kenen raportti kertoo lasten ylipainoista?

Oikea vastaus:

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen.

8.Kuinka suuri osa pojista oli viime vuonna vähintään ylipainoisia?

Oikea vastaus:

27 prosenttia.

9.Kummassa ylipaino on yleisempää, maaseudulla vai kaupungeissa?

Oikea vastaus:

Maaseudulla.

10.Missä maassa on Lesboksen saari?

Oikea vastaus:

Kreikassa.

11.Mikä leiri on palanut?

Oikea vastaus:

Morian leiri.

12.Ovatko palot tuhopolttoja?

Oikea vastaus:

Sitä ei tiedetä. Viranomaiset tutkivat asiaa.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä