Keskiviikko 9.9.2020 (radio)

Mikkelissä on paljon koronatartuntoja

Mikkelin keskussairaalan kyltti sairaalan pihalla.
Mikkelin keskustassa viikonvaihteessa asioineiden pitäisi välttää sosiaalisia kontakteja ainakin viikon verran. Kuva: Esa Huuhko / Yle

Yli 300 henkilöä on altistunut koronalle Mikkelissä Itä-Suomessa. Kaikkia altistuneita ei ole vielä tavoitettu.

Terveysjohtaja kertoo, että uusia kontakteja tulee ilmi koko ajan. Alueella on muutamassa päivässä todettu 21 koronavirustartuntaa.

Koko elokuussa todettuja tartuntoja oli vain 5.

Tartunnat liittyvät jääkiekkojoukkue Mikkelin Jukureihin. Jukurien organisaatiossa on todettu yhteensä 20 koronavirustartuntaa.

Joukkue, valmentajat ja muut toimihenkilöt ovat 14 vuorokauden karanteenissa.

Suuri osa tartunnan saaneista on liikkunut aktiivisesti vaiheessa, jolloin tauti voi tarttua. Koko Mikkelin keskusta on ollut viikonloppuna koronaviruksen altistumisaluetta.

Koko Suomessa on raportoitu tänään 93 uutta koronavirustartuntaa. Joukossa on noin 10 tapausta, jotka puuttuivat eilisistä luvuista.

Lomautuksiin on joutunut paljon nuoria

Asiakas astuu Helsingin Työllisyyden palvelutorille Pasilan TE-toimistoon
Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Korona on hidastanut taloutta. Lomautukset ovat koskeneet ihmisiä parhaassa työiässä. Joukossa on paljon nuoria työntekijöitä.

Vuoden alkupuolella työmarkkinoilla on ollut lähes 700 000 työtöntä työnhakijaa.

Nyt lomautukset ovat vähentyneet selvästi. Esimerkiksi nuoret naiset ovat pääsemässä takaisin töihin palvelualoilla.

Teollisuuden tilanne on kuitenkin vielä epävarma. Lomautukset voivat muuttua vielä irtisanomisiksi.

Lasten ylipaino yleistyy

Lasten ylipaino, tytot pojat.
Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Suomessa yhä useampi lapsi painaa liikaa.

Ylipainoisten lasten ja nuorten määrä on moninkertaistunut viime vuosikymmenten aikana. Asiasta kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen raportti.

Pojista 27 prosenttia oli viime vuonna vähintään ylipainoisia. Ylipainoisten tyttöjen määrä oli 17 prosenttia.

Ylipainon suurimmat syyt ovat vääränlainen ravinto ja liika limsojen ja karkkien syöminen.

Maaseutukunnissa lasten ja nuorten ylipaino on yleisempää kuin kaupungeissa.

Morian leiri evakuoitiin palojen takia

Siirtolaisia Morian-leirillä Lesboksen saarella.
Morian leirin olot ovat olleet kurjat. Sen kapasiteetti on ollut vain 3000 ihmistä. Siellä oli kuitenkin 13 000 ihmistä. Kuva: Manolis Lagoutaris / AFP

Kreikassa Lesboksen saarelle on julistettu hätätila. Hätätila johtuu Morian siirtolaisleirin tulipaloista.

Morian leiri tuhoutui aamuyön maastopaloissa täysin. Leirissä on asunut noin 13 000 ihmistä.

Kaikki ihmiset saatiin turvaan, eikä kukaan loukkaantunut. Nyt leiriläisiä on leirin lähistön kukkuloilla.

Viranomaiset yrittävät nyt selvittää, onko palot sytytetty tahallisesti.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä