Korvapuusti Keniassa (16.11.2014)

Kenialaismies esittelee uunituoreita korvapuusteja eli
Tervetuloa suomalaiseen kahvilaan Keniassa! Kuva: Meeri Niinistö / Yle

Tiedät ehkä, mikä on korvapuusti. Se on suomalainen pulla. Korvapuustin sisällä on kanelia ja sen päällä on sokeria.

Tiedätkö, mitä tarkoittaa masain korva? Se on korvapuustin nimi Keniassa. Kenia on Afrikassa.

Kenialaiset voivat ostaa korvapuusteja eli masain korvia suomalaisesta kahvilasta. Kahvila on Kenian pääkaupungissa Nairobissa. Kahvila on kirkon kellarissa.

Kenian suomalainen kahvila on uusi. Kahvilan omistajat ovat Tero ja Sanna Jaakkola. Heillä on kahvila myös Lahdessa, täällä Suomessa.

Tero ja Sanna Jaakkola pitävät Keniasta. He haluavat myydä hyviä korvapuusteja myös kenialaisille.

Kenian suomalaisessa kahvilassa on 2 leipuria. He leipovat lihapiirakoita, munkkeja ja tietysti masain korvia. Kenialaiset voivat syödä kahvilassa myös perunamuusia ja lihapullia.

Kenialaiset ja suomalaiset oppivat toisiltaan paljon. Kenialaiset leipurit tietävät nyt, mitä tarkoittaa suomalainen hygienia. Tero ja Sanna Jaakkola tietävät jo, että aika ei ole niin vakava asia. Suomalaiset ja kenialaiset viihtyvät hyvin yhdessä.

Keniassa myydään korvapuusteja nimellä
Tuore korvapuusti eli masain korva (englanniksi Maasai's Ear). Kuva: Meeri Niinistö / Yle

(Lukija Pertti Seppä)

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä