Koululaisten liikunta (14.9.2014)

Välituntipelit käynnissä Kalevankankaan koululla Mikkelissä
Pojat tykkäävät harrastaa liikuntaa välitunnilla. Kuva: Adam Bellgrau / Yle
Liikunta on tärkeää pojille. Pojat oppivat koulussa paremmin, jos he harrastavat liikuntaa. Pojat oppivat lukemaan ja laskemaan paremmin, jos he liikkuvat paljon.

On hyvä, että pojat harrastavat liikuntaa myös välitunnilla. Pojat jaksavat keskittyä opetukseen paremmin, jos he juoksevat ja leikkivät välitunnilla. Liikunta on hyvin tärkeää pojille, jotka ovat 1., 2. tai 3. luokalla.

Liikunta ei paranna tyttöjen oppimista. Tytöt jaksavat keskittyä opetukseen, vaikka he eivät juokse koko välituntia. Luokassa istuminen on tytöille helpompaa kuin pojille.

Nämä tiedot ovat suomalaisten tutkijoiden tutkimuksesta. He tekivät tutkimuksen Kuopiossa. Tutkimuksessa oli mukana melkein 200 lasta.

(Lukija Pertti Seppä)

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä