Kouluruoka

(Video käynnistyy, kun klikkaat kuvaa.)

Maanantaina kalapuikkoja, punajuurikroketteja ja perunamuusia. Tiistaina linssi-pastavuokaa, tofua ja tummaa riisiä. Keskiviikkona broilerkeittoa ja pinaattikeittoa. Torstaina kinkkukiusausta ja kasviskiusausta. Perjantaina jauhelihakastiketta, tomaattikastiketta ja spagettia. Lisäksi salaattia ja leipää. Ruokajuomaksi maitoa, piimää tai vettä.

Näin syötiin Helsingin peruskouluissa elokuussa viikolla 33.

Yhtä hyvin syödään kaikkina muinakin viikkoina koko kouluvuoden ajan.

Suomen jokaisessa koulussa ja jokaisena koulupäivänä jokaiselle oppilaalle tarjotaan lämmin ateria. Ateria on kaikille oppilaille ilmainen.

Alakoululaisia ottamassa ruokaa koulun ruokalassa.
Monen oppilaan mielestä ruokatunti on koulupäivän paras tunti. Kuva: Mika Kanerva

Kouluruokaa tarjotaan esikouluissa ja peruskouluissa, lukioissa ja ammattikouluissa. Yhteensä noin 900 000 lasta ja nuorta syö koulupäivinä lounaan koulun ruokalassa.

Suomalainen kouluruokajärjestelmä on melkein 70 vuotta vanha.

Opettaja ja koululaisia istuu pöytien ääressä lautaset edessään kouluruokailussa.
Suomalaisissa kouluissa on tarjottu ruokaa jo kauan. Kuva: Museovirasto

Aluksi kouluruoka oli aina puuroa, velliä tai keittoa.

Opettaja jakaa keittoa oppiilaille. Oppilaat seisovat jonossa odottamassa vuoroaan.
Tänään on puuropäivä. Kuva: YLE

Nykyään tarjotaan kalaa, lihaa tai kasvisruokaa. Lisäksi tarjotaan aina salaattia ja leipää. Ruokajuomaksi on maitoa, piimää tai vettä.

Kouluruokailu. Pöytä, jossa tarjolla erilaisia salaatteja ja lämmintä ruokaa.
Suomen kouluissa tarjotaan monipuolista ja terveellistä ruokaa. Kuva: Tuula Nyberg

Suomalaista kouluruokajärjestelmää ihmetellään muualla maailmassa.

Monissa muissa maissa oppilaat syövät koulussa eväitä, jotka he ovat tuoneet kotoa. Joissakin maissa kouluissa tarjotaan lounasta, mutta siitä pitää maksaa tai vain osa oppilaista saa sen ilmaiseksi.

Muovinen eväsrasia, jossa on voileipä, suklaapatukka ja viinirypäleitä.
Kuva: Eila Haikarainen/Yle

Suomessa ajatellaan, että hyvä ja monipuolinen lounas on tarpeen kaikille oppilaille. Lapset keskittyvät paremmin koulutyöhön, kun vatsa on täynnä.

Oppilas istuu pulpetissa ja harjoittelee kirjoittamista.
Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Kouluruuan avulla oppilaita myös opetetaan syömään terveellisesti. Lisäksi yhteinen ruokailu opettaa lapsille hyviä tapoja ja toisten ihmisten huomioon ottamista.

Ruokapyramidi.
Ruokapyramidi kertoo, millaiset ravitsemussuositukset Suomessa on. Se kertoo, kuinka syödä terveellisesti. Kuva: Evira

Kouluruokaa syödään eniten maanantaipäivinä. Se johtuu ehkä siitä, että monissa kodeissa ei laiteta lämmintä ruokaa, ja siksi lapsilla on viikonlopun jälkeen nälkä.

Kolme poikaa skoolaa maitolaseilla.
Kippis kouluruualle! Kuva: Mika Kanerva

Toimittajat: Merja Windia ja Pälvi Tammi

Arkistotoimittajat: Tuuli Raento, Katriina Parviala ja Eila Haikarainen

Videon editointi: Atte Nurminen

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä