Kuntavaalit 2021

Kuntavaalit 2021 logo

Suomessa on kuntavaalit 13.6.2021.

Sinun ei tarvitse olla Suomen kansalainen, että voit äänestää kuntavaaleissa. Sinulla pitää kuitenkin olla kotikunta Suomessa.

Selkokeskus on tehnyt yhdessä oikeusministeriön kanssa tietopaketin äänestämisestä kuntavaaleissa.

Selkotentti

Selkouutiset järjestää ennen kuntavaaleja selkotentin eli kuntavaalitentin selkosuomeksi.

Selkotentti tulee TV1:stä ja Areenasta perjantaina 4.6. klo 15.40. Sen jälkeen Selkotentti löytyy aina Areenasta.

Selkotentissä poliitikot yrittävät vastata kysymyksiin niin, että kaikki ymmärtävät. Kieliraati arvioi, onnistuvatko poliitikot puhumaan selkokieltä.

Sananselitykset

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.
Kuva: Yle

Helsingin yliopiston opiskelijat ja tutkijat ovat tehneet selkouutisten yleisölle sananselityksiä politiikan vaikeista sanoista. Sananselityksiin on hyvä tutustua myös ennen selkotenttiä.

Sananselitykset

Videot

Nämä videot kertovat, miksi kuntavaalit ovat tärkeät.

Mitä on demokratia?

Mitä kunta tekee?

Miksi Suomessa pidetään kuntavaalit?

Kysymyksiä puolueille

Selkosanomat-lehti lähetti puolueille 3 kovaa kysymystä kuntavaaleista.

Selkosanomat suunnitteli kysymykset yhdessä Ylen ja Leija-lehden kanssa.

Lue Selkosanomista, mitä puolueet vastasivat.

Koonunalvalet Logo

Valinfo på lätt svenska

eli tietoa kuntavaaleista selkoruotsiksi.

Information om kommunalvalet kan du få via

Yle Nyheter på lätt svenska

LL-Centers och justitieministeriets broschyr

LL-Bladet

Frågor till partierna

LL-Bladet har också skickat tre frågor om kommunalvalet till partierna.

LL-Bladet planerade frågorna tillsammans med Yle och tidningen Leija.

Läs i LL-Bladet vad partierna har svarat.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalit: Videoita

Piirros, jossa kädet pitävät äänestyslippuja.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Kuntavaalit: Sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Kuntavaalit: Vaalitietoa

Kuvassa henkilö laittaa äänestyslipukkeen uurnaan.

Selkokeskus ja oikeusministeriö ovat julkaisseet tietoa kuntavaaleista selkokielellä.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä