Lapset ja laihduttaminen (15.5.2015)

Laiha ihminen ylisuurissa housuissa.
Lapset näkevät, miten aikuiset laihduttavat. Kuva: Comstock

Monet ihmiset miettivät, miltä he näyttävät. Jokainen haluaa olla laiha. Monet laihduttavat koko ajan.

Myös lapset kuulevat ja näkevät, miten aikuiset laihduttavat. Lapsi voi ajatella, että myös hänen täytyy olla laiha. Lapsi haluaa ehkä laihduttaa, jos hän on vähän lihava.

Tanja Tiainen sanoo, että lapsen ei tarvitse laihduttaa. Tiainen tekee työtä Syömishäiriöliitossa. Tiaisen mielestä aikuiset eivät saa sanoa lapselle, että lapsi on lihava.

Lapsi voi saada syömishäiriön, jos toiset sanovat, että hän on lihava. Syömishäiriö on sairaus. Syömishäiriö tarkoittaa, että ihminen syö liian vähän tai aivan liian paljon. Esimerkiksi anoreksia on syömishäiriö.

Lapsi asettaa juustoa näkkileivän päälle
Terveellinen ruoka voi olla myös hyvää. Kuva: Yle

Mitä aikuiset voivat tehdä, jos perheessä on lihava lapsi? He voivat aloittaa terveellisen elämän yhdessä lapsen kanssa. Koko perhe voi syödä terveellisesti ja harrastaa liikuntaa yhdessä.

On tärkeää, että lapsesta tulee terve aikuinen. Aikuisten täytyy kehua lasta, kun lapsi syö terveellisesti tai harrastaa liikuntaa. Lapsi oppii, että on tärkeämpää olla terve kuin laiha.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä