Lauantai 10.2.2018

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuka suomalainen on voittanut ensimmäisen olympiamitalin Etelä-Korean kisoissa?

Oikea vastaus:

Krista Pärmäkoski.

2.Missä lajissa on hän voitti mitalin?

Oikea vastaus:

Hiihdon yhdistelmäkilpailussa.

3.Millainen laji se on?

Oikea vastaus:

Yhdistelmäkilpailussa hiihdettiin puolet matkasta perinteisellä tyylillä ja puolet vapaalla tyylillä.

4.Kuinka suuri on Suomen kaikkien aikojen suurin rahapelivoitto?

Oikea vastaus:

90 miljoonaa euroa.

5.Kuka tuon summan voitti?

Oikea vastaus:

5 eri ihmistä. Kun summa jaetaan 5 osaan, jokainen saa 18 miljoonaa euroa.

6.Oliko tämä ensimmäinen kerta, kun Eurojackpotin päävoitto tuli Suomeen?

Oikea vastaus:

Ei. Päävoitto on tullut Suomeen nyt yhteensä 14 kertaa.

7.Miksi maailman meriin jää niin paljon verkkoja ja trooleja?

Oikea vastaus:

Ne ovat ehkä karanneet kalastajilta tai tarttuneet kiinni merenpohjaan.

8.Millaista vahinkoa haamuverkot voivat aiheuttaa?

Oikea vastaus:

Verkot jatkavat kalastamista, joten niihin jää kiinni kaloja ja muita meren eläimiä kuten esimerkiksi delfiinejä, hylkeitä tai merikilpikonnia.

9.Mitä esimerkiksi Saksa ja Puola yrittävät auttaa asiaa?

Oikea vastaus:

Ne ovat puhdistaneet haamuverkkoja pois Itämerestä.

10.Ovatko suomalaiset tyytyväisiä hallitukseen?

Oikea vastaus:

Suurin osa ei ole, mutta 38 prosenttia on.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä