Lauantai 10.2.2018 (radio)

Olympialaiset

Krista Pärmäkoski
Krista Pärmäkoski voitti olympiapronssia Kuva: Lehtikuva

Suomi on voittanut ensimmäisen mitalin talviolympialaisissa Etelä-Koreassa.

Krista Pärmäkoski voitti pronssimitalin eli oli 3. hiihdon yhdistelmäkilpailussa. Kilpailun voitti Ruotsin Charlotte Kalla ja Norjan Marit Björgen oli toinen.

Yhdistelmäkilpailussa hiihdetään puolet matkasta perinteisellä tyylillä ja puolet vapaalla tyylillä. Hiihtomatka oli yhteensä 15 kilometriä.

Eurojackpot

Eurojackpotin mainos Helsingissä.
Eurojackpotin täysosuma ja Suomen kaikkien aikojen suurin rahapelivoitto meni Loimaalle. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Eurojackpotin päävoitto on taas tullut Suomeen. Päävoitto oli 90 miljoonaa euroa. Se on Suomen kaikkien aikojen suurin rahapelivoitto.

Päävoitto meni viiden pelaajan porukalle. Jokainen pelaaja saa 18 miljoonaa euroa. Peli pelattiin Loimaan Prismassa.

Eurojackpotin täysosuma on tullut Suomeen nyt yhteensä 14 kertaa. Edellisen kerran päävoitto tuli Suomeen viime lokakuussa.

Tällä kierroksella Suomeen tuli myös pienempi voitto, 3,4 miljoonaa euroa. Se meni nettipelaajalle Ouluun.

Haamuverkot

pieni kilpikonna takertunut verkkoon
Haamuverkko voi olla surmanloukku merikilpikonnalle. Kuva: AOP

Maailman meriin jää joka vuosi iso määrä kalaverkkoja ja trooleja. Verkot ja troolit ovat ehkä karanneet kalastajilta tai tarttuneet kiinni merenpohjan kiviin tai hylkyihin.

Tällaiset karanneet verkot eli haamuverkot voivat tehdä meressä paljon pahaa, sillä usein ne jatkavat kalastamista. Kalojen lisäksi verkkojen vangiksi voi uida esimerkiksi delfiinejä, merikilpikonnia, haikaloja tai hylkeitä. Verkot on tehty kestävästä materiaalista, joten ne eivät hajoa merivedessä.

Haamuverkkoja on paljon myös Itämeressä. Etenkin Saksa ja Puola ovat keränneet niitä pois. Esimerkiksi Puolan aluevesiltä haamuverkkoja on puhdistettu pois satoja tonneja.

Myös Suomi harkitsee haamuverkkojen keräämistä, jos työhön löytyy rahaa.

Hallituksen suosio

mielenosoitus 2. 2. Helsingin Senaatintori
Työttömyysturvan aktiivimalli on kiukuttanut monia kansalaisia, mutta hallituksen suosioon se ei ole vaikuttanut. Kuva: Kimmo Hiltunen / Yle

Hallituksen suosio on pysynyt ennallaan.

Lännen Media kertoo, että Taloustutkimuksen kyselyssä 38 prosenttia vastaajista oli tyytyväisiä hallituksen tähänastiseen toimintaan. Vuosi sitten tyytyväisiä oli 36 prosenttia.

Tyytyväisimpiä ovat maanviljelijät, eläkeläiset ja yrittäjät.

Enemmistö eli noin 55 prosenttia vastaajista on kuitenkin tyytymätön hallitukseen

Tutkimus tehtiin tammi-helmikuun vaihteessa. Siinä oli mukana runsaat tuhat ihmistä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Vuoden selväsanainen 2018

Kaksi naista. Toisella on kädessä mattopiiska ja toisella kunniakirja.

Vuoden selväsanainen on valittu. Voittaja on Kela-tärpit.

Suomen opiskelijoita: Valmistava luokka

Lapsia istumassa pulpeteissa, opettaja istuu myös

- Missä pallo on? kysyy opettaja Aleksi Koskinen. Valmistavan luokan koululaiset opiskelevat suomen kieltä.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Uutisluokan päivä 2018

Kolme naisopiskelijaa.

Mukana myös Helsingin aikuisopiston peruskoulu

Suomen taidetta selkokielellä

Eero Järnefelt: Raatajat rahanalaiset/Kaski (1893).

Ateneumin selkokielinen ääniopas

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä