Lauantai 10.2.2018 (radio)

Olympialaiset

Krista Pärmäkoski
Krista Pärmäkoski voitti olympiapronssia Kuva: Lehtikuva

Suomi on voittanut ensimmäisen mitalin talviolympialaisissa Etelä-Koreassa.

Krista Pärmäkoski voitti pronssimitalin eli oli 3. hiihdon yhdistelmäkilpailussa. Kilpailun voitti Ruotsin Charlotte Kalla ja Norjan Marit Björgen oli toinen.

Yhdistelmäkilpailussa hiihdetään puolet matkasta perinteisellä tyylillä ja puolet vapaalla tyylillä. Hiihtomatka oli yhteensä 15 kilometriä.

Eurojackpot

Eurojackpotin mainos Helsingissä.
Eurojackpotin täysosuma ja Suomen kaikkien aikojen suurin rahapelivoitto meni Loimaalle. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Eurojackpotin päävoitto on taas tullut Suomeen. Päävoitto oli 90 miljoonaa euroa. Se on Suomen kaikkien aikojen suurin rahapelivoitto.

Päävoitto meni viiden pelaajan porukalle. Jokainen pelaaja saa 18 miljoonaa euroa. Peli pelattiin Loimaan Prismassa.

Eurojackpotin täysosuma on tullut Suomeen nyt yhteensä 14 kertaa. Edellisen kerran päävoitto tuli Suomeen viime lokakuussa.

Tällä kierroksella Suomeen tuli myös pienempi voitto, 3,4 miljoonaa euroa. Se meni nettipelaajalle Ouluun.

Haamuverkot

pieni kilpikonna takertunut verkkoon
Haamuverkko voi olla surmanloukku merikilpikonnalle. Kuva: AOP

Maailman meriin jää joka vuosi iso määrä kalaverkkoja ja trooleja. Verkot ja troolit ovat ehkä karanneet kalastajilta tai tarttuneet kiinni merenpohjan kiviin tai hylkyihin.

Tällaiset karanneet verkot eli haamuverkot voivat tehdä meressä paljon pahaa, sillä usein ne jatkavat kalastamista. Kalojen lisäksi verkkojen vangiksi voi uida esimerkiksi delfiinejä, merikilpikonnia, haikaloja tai hylkeitä. Verkot on tehty kestävästä materiaalista, joten ne eivät hajoa merivedessä.

Haamuverkkoja on paljon myös Itämeressä. Etenkin Saksa ja Puola ovat keränneet niitä pois. Esimerkiksi Puolan aluevesiltä haamuverkkoja on puhdistettu pois satoja tonneja.

Myös Suomi harkitsee haamuverkkojen keräämistä, jos työhön löytyy rahaa.

Hallituksen suosio

mielenosoitus 2. 2. Helsingin Senaatintori
Työttömyysturvan aktiivimalli on kiukuttanut monia kansalaisia, mutta hallituksen suosioon se ei ole vaikuttanut. Kuva: Kimmo Hiltunen / Yle

Hallituksen suosio on pysynyt ennallaan.

Lännen Media kertoo, että Taloustutkimuksen kyselyssä 38 prosenttia vastaajista oli tyytyväisiä hallituksen tähänastiseen toimintaan. Vuosi sitten tyytyväisiä oli 36 prosenttia.

Tyytyväisimpiä ovat maanviljelijät, eläkeläiset ja yrittäjät.

Enemmistö eli noin 55 prosenttia vastaajista on kuitenkin tyytymätön hallitukseen

Tutkimus tehtiin tammi-helmikuun vaihteessa. Siinä oli mukana runsaat tuhat ihmistä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä