Lauantai 10.4.2021 (radio)


Helsingin mielenosoitus

Poliisit raahaavat mielenosoittajaa Kauppatorilla.
Poliisi otti kiinni mielenosoittajia Helsingissä. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Helsingissä on ollut lauantaina mielenosoituksia. Ihmiset osoittivat mieltä koronarajoituksia vastaan.

Poliisille ilmoitettiin 2 ihmisen mielenosoituksesta, mutta Helsingin keskustaan tuli muutama sata ihmistä.

Poliisi kuitenkin esti ison mielenosoituksen, koska isot kokoontumiset on koronan takia kielletty.

Poliisi otti kiinni monta ihmistä ja kuljetti ihmisiä pois paikalta.

Lauantain koronaluvut

Henkilö kävelee koronatestauspaikan ohi. Ikkunassa teksti koronanäytteenotto kolmella kielellä.
Koronatestejä tarvitaan, jotta koronatartunnat löytyvät. Kuva: Petteri Bülow / Yle

Suomessa on noin 450 uutta koronatartuntaa. Yli puolet uusista koronatartunnoista on Helsingin ja Uudenmaan alueella.

Koronatartuntojen määrä kuitenkin hitaasti vähenee. 2 viime viikon aikana on löydetty vähemmän uusia koronatartuntoja kuin 2 edellisen viikon aikana.

Mikrosiruista pulaa

Kuvakollaasi, jossa on kuva henkilöautosta, konsolipeliohjaimesta, älypuhelimesta, metsäkoneesta ja mikrosirusta.
Mikrosiruja tarvitaan monissa laitteissa. Kuva: Yle, AOP, kuvankäsittely: Samuli Huttunen / Yle

Maailmalla on pulaa mikrosiruista.

Mikrosiruja tarvitaan esimerkiksi autojen valmistuksessa. Esimerkiksi autonvalmistajat Volvo ja Ford vähentävät tuotantoa, koska ne eivät saa tarpeeksi mikrosiruja. Siksi autojen tilausajat ovat pidentyneet.

Mikrosiruja tarvitaan myös esimerkiksi pelikonsolien valmistuksessa. Siksi videopelien harrastajat joutuvat nyt odottamaan uusia laitteita kauan.

Syy tilanteeseen on korona. Koronan takia mikrosirujen valmistus on hidastunut. Asiakkaat ovat kuitenkin ostaneet korona-aikana enemmän elektroniikkaa kuin tavallisesti.

Prinssi Philipiä muistettu

Sotilaat ampuvat kunnialauksia vanhoilla tykeillä Lontoossa.
Tässä ammutaan kunnialaukauksia prinssi Philipille Lontoossa. Kuva: Glyn Kirk / AFP

Britanniassa on muistettu prinssi Philipiä. Philip kuoli perjantaina.

Prinssiä on muistettu kunnialaukauksilla, joita ammuttiin eri puolilla Britanniaa. Lisäksi liput ovat puolitangossa, ja urheilutapahtumissa on vietetty hiljainen hetki.

Prinssi Philip oli kuningatar Elisabetin puoliso. Philip oli 99-vuotias.

Sunnuntain sää

Sääkartta.
Kuva: Yle

Sunnuntaina suuressa osassa maata on poutaa eli sateet loppuvat. Myös aurinko voi paistaa.

Sunnuntai-iltana Etelä-Suomeen tulee pilviä, ja myöhemmin myös vesisadetta.

Maanantaina vesisateita tulee Länsi-Suomeen ja Keski-Suomeen. Keski-Suomessa voi sataa myös lunta.

Lämpötila on viikonloppuna alle 10 astetta, mutta maanantaina sää lämpenee etelässä. Etelä-Suomessa lämpötila voi maanantaina nousta 10 asteen yläpuolelle.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalit: Videoita

Piirros, jossa kädet pitävät äänestyslippuja.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Kuntavaalit: Sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Kuntavaalit: Vaalitietoa

Kuvassa henkilö laittaa äänestyslipukkeen uurnaan.

Selkokeskus ja oikeusministeriö ovat julkaisseet tietoa kuntavaaleista selkokielellä.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä