Lauantai 10.7.2021

TV:n selkouutisilla on kesätauko.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Koronarokotukset EU:ssa

Ihmisiä jonottamassa koronarokotusta Tampereen messukeskuksen rokotuspisteellä
Ihmiset jonottavat koronarokotukseen Tampereella. Kuva: Miikka Varila / Yle

Koronarokotukset etenevät hyvin Euroopan unionissa.

EU:n tavoite on, että 70 prosenttia aikuisista on saanut koronarokotuksen heinäkuun loppuun mennessä. EU arvioi nyt, että tavoite onnistuu.

Koronarokotukset etenevät kuitenkin eri nopeudella eri EU-maissa.

Suomessa koronarokotukset etenevät melko nopeasti. Noin 3,3 miljoonaa suomalaista on jo saanut koronarokotuksen.

Koronakriisin hoito Suomessa

Kyltti, joka opastaa koronavirustestaukseen.
Kuva: Mia Sivula / Yle

Suomi on hoitanut koronakriisiä hyvin. Näin kirjoittaa saksalainen lehti der Spiegel.

Lehti vertasi eri maiden koronatilannetta. Se vertasi esimerkiksi koronakuolemien määrää, koronarajoituksia ja koronan vaikutuksia talouteen.

Parhaat pisteet sai Suomi. Heti Suomen jälkeen tulivat Luxemburg ja Norja.

Turun tappelut

Ravintola Studio, jossa oli joukkotappelu pe-la -välisenä yönä,
Ravintola Studiossa oli iso tappelu. Kuva: Roni Lehti / Lehtikuva

Turussa on ollut perjantain ja lauantain välisenä yönä 2 tappelua.

Yksi tappelu oli ravintola Studiossa. Tappelussa oli mukana kymmeniä ihmisiä. Poliisi sanoo, että tappeluun osallistui eri ryhmiä. Kukaan ei kuitenkaan loukkaantunut pahasti.

Myös Turun jokirannassa tapeltiin. Tappelun takia 2 ihmistä vietiin sairaalaan.

Suomalaiselokuva Cannesissa

Juho Kuosmanen
Ohjaaja Juho Kuosmanen. Kuva: Juha Nurminen / Yle

Cannesin elokuvajuhlilla on lauantaina esitetty suomalainen elokuva. Elokuvan nimi on "Hytti numero 6".

Elokuva on mukana Cannesin kilpailusarjassa. Se on maailman tärkein elokuvien kilpailu.

"Hytti numero 6" kertoo junamatkasta Venäjällä 1990-luvulla. Junassa tapaavat suomalainen opiskelijatyttö ja venäläinen mies. Tarina on kirjasta, jonka on kirjoittanut Rosa Liksom.

Elokuvan ohjaaja on Juho Kuosmanen. Viikon päästä selviää, kuinka hyvin Kuosmasen elokuva menestyy Cannesissa.

Kalifornian maastopalot

Maastopalo Kaliforniassa.
Kaliforniassa on usein maastopaloja. Tämä kuva on viime vuodelta. Kuva: David McNew / Getty Images

Kuuma ja kuiva sää jatkuu Kaliforniassa, USA:ssa. Perjantaina Kaliforniassa mitattiin jopa yli 50 asteen lämpötiloja.

Maasto on Kaliforniassa nyt kuivaa, ja alueella on paljon maastopaloja. Viranomaiset ovat siirtäneet ihmisiä pois tulipalojen tieltä.

Suomen sää

sääkartta
Kuva: Yle

Suomessa jatkuu lämmin sää. Lämpötila on 25 ja 30 asteen välillä suuressa osassa maata.

Sunnuntaina pohjoisessa saadaan ukkoskuuroja ja etelässä saadaan vähän sadekuuroja.

Maanantaina suuressa osassa maata on poutaa eli sateet loppuvat.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä