Lauantai 10.8.2019 (radio)


Keskusta valitsee puoluejohtajan

Keskustan kansanedustajat Jouni Ovaska sekä puheenjohtajaehdokaat Katri Kulmuni ja Antti Kaikkonen (oik) Suomi-Areenan keskustan puoluepäivän keskustelutilaisuudessa.
Katri Kulmuni ja Antti Kaikkonen haluavat keskustan johtoon. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Keskusta-puolue valitsee pian uuden johtajan. Ehdokkaita on 2. He ovat ministeri Katri Kulmuni ja ministeri Antti Kaikkonen.

Nyt Kulmuni ja Kaikkonen kiertävät eri puolilla Suomea. He keskustelevat politiikasta yleisön edessä.

Ensimmäinen keskustelu oli lauantaina Rovaniemellä. Ehdokkaat kiertävät yhteensä 18 paikkakuntaa.

Keskusta valitsee uuden puoluejohtajan syyskuussa. Edellinen puoluejohtaja Juha Sipilä päätti lopettaa, koska keskusta hävisi vaalit keväällä.

Sukeltaja kuoli onnettomuudessa

Pelastuslaitoksen miehiä järven rannalla.
Iso-Melkutin -järvelle tuli paljon pelastajia etsimään sukeltajaa. Kuva: Timo Leponiemi / Yle

Etelä-Suomessa on tapahtunut sukellusonnettomuus. Onnettomuudessa kuoli yksi ihminen.

Onnettomuus tapahtui lauantaina Iso-Melkutin -järvellä. Järvellä oli ryhmä sukeltajia, joista yksi katosi.

Pelastuslaitos tuli paikalle etsimään sukeltajaa. Kun sukeltaja löydettiin, hän oli jo kuollut.

Iso-Melkutin on harrastajasukeltajien suosiossa. Järvi on noin 20 metriä syvä.

Säiliöauto räjähti Tansaniassa

Liikennettä Tansanian ja Sambian välisellä valtatiellä maaliskuussa 2019.
Tansanian maanteillä on paljon liikennettä. Kuva: Friedrich Stark / Alamy / AOP

Afrikassa, Tansaniassa on tapahtunut paha onnettomuus. Yli 60 ihmistä kuoli, kun säiliöauto räjähti. Loukkaantuneita on paljon.

Säiliöauto joutui ensin kolariin ja kaatui. Paikalle tuli ihmisiä, jotka yrittivät ottaa talteen säiliöauton polttoainetta. Silloin säiliöauto räjähti.

Räjähdyksen syy oli ehkä tupakka. Tuli ehkä tarttui tupakasta polttoaineeseen, joka räjähti.

Taifuuni iski Kiinaan

Työntekijä etsii tavaroitaan vaurioituneella rakennustyömaalla Kiinan Wenlingissa 10. elokuuta 2019.
Taifuuni teki paljon tuhoa Kiinassa. Kuva: Jin Yunguo / EPA

Myrsky on iskenyt Kiinaan. Myrskyssä on kuollut ihmisiä.

Myrsky on trooppinen hirmumyrsky eli taifuuni. Taifuuni on saanut nimen Lekima.

Lekiman sateet ja tuulet ovat katkaisseet sähköjä ja kaataneet puita. Myös taloja on romahtanut.

Kiinan viranomaiset siirsivät yli miljoona ihmistä turvaan, kun Lekima lähestyi Kiinaa.

Rammstein esiintyi Tampereella

Rammstein, Ratina
Rammstein rakentaa lavalle ison show'n. Kuva: Jussi Mankkinen / Yle

Kuuluisa saksalainen bändi Rammstein on viikonloppuna Tampereella. Rammsteinilla on Tampereella 2 konserttia.

Ensimmäinen konsertti oli perjantaina, toinen on tänään lauantaina. Molemmissa käy noin 30 000 ihmistä.

Rammstein esittää metallimusiikkia. Rammsteinin konsertti on aina iso show, jossa tuli on tärkeässä osassa.

Rammstein perustettiin jo 25 vuotta sitten.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä