Lauantai 10.8.2019 (radio)


Keskusta valitsee puoluejohtajan

Keskustan kansanedustajat Jouni Ovaska sekä puheenjohtajaehdokaat Katri Kulmuni ja Antti Kaikkonen (oik) Suomi-Areenan keskustan puoluepäivän keskustelutilaisuudessa.
Katri Kulmuni ja Antti Kaikkonen haluavat keskustan johtoon. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Keskusta-puolue valitsee pian uuden johtajan. Ehdokkaita on 2. He ovat ministeri Katri Kulmuni ja ministeri Antti Kaikkonen.

Nyt Kulmuni ja Kaikkonen kiertävät eri puolilla Suomea. He keskustelevat politiikasta yleisön edessä.

Ensimmäinen keskustelu oli lauantaina Rovaniemellä. Ehdokkaat kiertävät yhteensä 18 paikkakuntaa.

Keskusta valitsee uuden puoluejohtajan syyskuussa. Edellinen puoluejohtaja Juha Sipilä päätti lopettaa, koska keskusta hävisi vaalit keväällä.

Sukeltaja kuoli onnettomuudessa

Pelastuslaitoksen miehiä järven rannalla.
Iso-Melkutin -järvelle tuli paljon pelastajia etsimään sukeltajaa. Kuva: Timo Leponiemi / Yle

Etelä-Suomessa on tapahtunut sukellusonnettomuus. Onnettomuudessa kuoli yksi ihminen.

Onnettomuus tapahtui lauantaina Iso-Melkutin -järvellä. Järvellä oli ryhmä sukeltajia, joista yksi katosi.

Pelastuslaitos tuli paikalle etsimään sukeltajaa. Kun sukeltaja löydettiin, hän oli jo kuollut.

Iso-Melkutin on harrastajasukeltajien suosiossa. Järvi on noin 20 metriä syvä.

Säiliöauto räjähti Tansaniassa

Liikennettä Tansanian ja Sambian välisellä valtatiellä maaliskuussa 2019.
Tansanian maanteillä on paljon liikennettä. Kuva: Friedrich Stark / Alamy / AOP

Afrikassa, Tansaniassa on tapahtunut paha onnettomuus. Yli 60 ihmistä kuoli, kun säiliöauto räjähti. Loukkaantuneita on paljon.

Säiliöauto joutui ensin kolariin ja kaatui. Paikalle tuli ihmisiä, jotka yrittivät ottaa talteen säiliöauton polttoainetta. Silloin säiliöauto räjähti.

Räjähdyksen syy oli ehkä tupakka. Tuli ehkä tarttui tupakasta polttoaineeseen, joka räjähti.

Taifuuni iski Kiinaan

Työntekijä etsii tavaroitaan vaurioituneella rakennustyömaalla Kiinan Wenlingissa 10. elokuuta 2019.
Taifuuni teki paljon tuhoa Kiinassa. Kuva: Jin Yunguo / EPA

Myrsky on iskenyt Kiinaan. Myrskyssä on kuollut ihmisiä.

Myrsky on trooppinen hirmumyrsky eli taifuuni. Taifuuni on saanut nimen Lekima.

Lekiman sateet ja tuulet ovat katkaisseet sähköjä ja kaataneet puita. Myös taloja on romahtanut.

Kiinan viranomaiset siirsivät yli miljoona ihmistä turvaan, kun Lekima lähestyi Kiinaa.

Rammstein esiintyi Tampereella

Rammstein, Ratina
Rammstein rakentaa lavalle ison show'n. Kuva: Jussi Mankkinen / Yle

Kuuluisa saksalainen bändi Rammstein on viikonloppuna Tampereella. Rammsteinilla on Tampereella 2 konserttia.

Ensimmäinen konsertti oli perjantaina, toinen on tänään lauantaina. Molemmissa käy noin 30 000 ihmistä.

Rammstein esittää metallimusiikkia. Rammsteinin konsertti on aina iso show, jossa tuli on tärkeässä osassa.

Rammstein perustettiin jo 25 vuotta sitten.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä