Lauantai 1.10.2022 (radio)


Presidentin kommentit sodasta

Sauli Niinistö.
Presidentti Sauli Niinistö. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Presidentti Sauli Niinistö ei usko, että Venäjän ja länsimaiden välille syttyy sota. Niinistö kommentoi Ylelle Venäjän sotaa Ukrainassa.

Venäjän presidentti Vladimir Putin sanoi perjantaina, että Venäjä käy sotaa koko länttä vastaan. Putin tarkoittaa erityisesti lännen puolustusliittoa Natoa.

Niinistö arvioi, että Putinin puhe on tarkoitettu venäläisille. Putin haluaa perustella venäläisille, miksi Venäjä kutsuu miehiä armeijaan.

Niinistö arvioi, että Suomea ei juuri nyt uhkaa mikään vaara. Suomen on hyvä seurata tarkkaan, mitä maailmalla tapahtuu. Syytä pelkoon ei kuitenkaan ole, presidentti Niinistö sanoo.

Mielenosoitukset Iranin naisten puolesta

Mielenosoitus Iranin hallinnon toimia vastaan Oulussa 1.10.2022
Mielenosoitus Oulussa lauantaina. Kuva: Yle

Mielenosoitukset Iranin naisten puolesta ovat jatkuneet monissa maissa. Myös Suomessa oli lauantaina mielenosoitus, kun mielenosoittajat kerääntyivät Ouluun.

Mielenosoittajat haluavat tukea Iranin naisia. Mielenosoitukset alkoivat, kun nuori kurdinainen kuoli Iranin siveyspoliisin käsissä. Siveyspoliisin mielestä naisen hijab ei ollut päässä oikein.

Tapauksen jälkeen mielenosoituksia on ollut Iranin lisäksi ympäri maailmaa.

Helsingin Sokos-tavaratalon tulipalo

Paloautoja lähtövalmiudessa palolaitoksen hallissa.
Tulipalo sammutettiin nopeasti. Kuva: Ari Haimakainen / Yle

Helsingin keskustan Sokos-tavaratalo on ollut lauantaina kiinni.

Tavaratalossa oli perjantai-iltana tulipalo. Tulipalo sammutettiin nopeasti.

Tulipalossa ei loukkaantunut kukaan. Savu ja sammutusvesi aiheuttivat kuitenkin vahinkoja. Siksi tavaratalo pysyi lauantaina kiinni.

Samassa rakennuksessa on myös S-market. Se on ollut auki normaalisti.

Revontulet

Revontulet loistavat vihreänä Saimaan yllä tammikuussa 2022.
Revonetulien syynä on aurinkotuuli. Kuva: Kalle Purhonen / Yle

Viikonloppuna taivaalla voi näkyä kauniita revontulia. Revontulia syntyy, kun aurinkotuuli osuu Maan ilmakehään.

Tänä viikonloppuna aurinkotuuli on voimakasta. Siksi revontulia näkyy enemmän kuin tavallisesti.

Revontulia näkyy yleensä pohjoisessa, mutta tänä viikonloppuna revontulia on myös Etelä-Suomen taivaalla.

Paras aika katsoa revontulia on lauantain ja sunnuntain välisenä yönä, Ilmatieteen laitos kertoo.

Sää

sääkartta

Perjantaina satoi syksyn ensilumi. Pohjois-Suomessa Puolangalla satoi 2 senttimetriä lunta.

Viikonloppuna voi sataa vähän vettä. Sadekuuroja tulee pohjoisessa.

Etelässä sää vähän lämpenee ja aurinko voi näyttäytyä.

Lämpötila on sunnuntaina 4 ja 14 asteen välillä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä