Lauantai 11.11.2017 (radio)


Trumpin ja Putinin tapaaminen

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump ja Venäjän presidentti Vladimir Putin tapasivat lyhyesti Apec-talouskokouksessa Vietnamissa.
Donald Trump ja Vladimir Putin tapasivat Vietnamissa. Kuva: MIKHAIL KLIMENTYEV / PA-EFE

USA:n ja Venäjän presidentit ovat tavanneet Aasiassa, Vietnamissa. Vietnamissa oli talousjärjestö APECin kokous.

Presidentit Donald Trump ja Vladimir Putin sanoivat, että Syyrian sotaa ei voida lopettaa sotilaallisesti.

Presidenttien mielestä tarvitaan poliittinen ratkaisu. He sanoivat, että Syyrian sota voidaan lopettaa vain neuvottelemalla rauhasta.

Venäjä ja USA tukevat eri puolia Syyrian sodassa. Venäjä tukee Syyrian hallitusta, ja USA tukee Syyrian oppositiota.

Syyrian sota on jatkunut jo 6 vuotta. Sodassa on kuollut yli 300.000 ihmistä.

Rantsilan tulipalo

Tulipalon sammutustöitä Rantsilan palopaikalla.
Tuli tuhosi kokonaisen hallin Rantsilassa. Kuva: Arto Veräjänkorva / Yle

Pohjois-Suomessa Rantsilassa on ollut iso tulipalo. Tulipalo oli hallissa, jonka omistaja on Kylmänen Food -firma.

Tulipalossa ei kuollut kukaan. Yksi ihminen vietiin sairaalaan, mutta hän ei loukkaantunut pahasti.

Tuli tuhosi kuitenkin paljon omaisuutta. Halli paloi kokonaan.

Kylmänen Food valmistaa lihatuotteita ja säilykkeitä. Tuli poltti satoja tuhansia kiloja sian-, poron- ja hirvenlihaa.

Hallin mukana paloi myös koneita ja laitteita. Vahinkojen arvo on ehkä miljoonia euroja.

Vielä ei tiedetä, mikä oli tulipalon syy.

Vuoden isät

Janne Nordman ja perhe
Vuoden isä Janne Nordman perheen lasten keskellä. Kuva: Tommi Parkkinen / Yle

Sunnuntaina vietetään isänpäivää. Isänpäivän aikaan jaetaan myös Vuoden isä -palkinto. Tänä vuonna palkinto annettiin 3 isälle.

Antero Lindberg sai palkinnon, koska hän on kannustanut lapsia urheilemaan. Lindberg on tehnyt vapaaehtoistyötä yli 40 vuotta. Monet lapset ovat löytäneet urheiluharrastuksen Lindbergin ansiosta.

Palkinnon sai myös Janne Nordman. Hän on uusperheen isä. Uusperhe tarkoittaa, että vanhemmilla on jo lapsia edellisistä avioliitoista, kun he menevät naimisiin. Nordmanin perheessä on yhteensä 7 lasta, ja Nordman huolehtii kaikista lapsista yhtä hyvin. Nordman on mukana myös uusperheiden järjestön työssä.

Miika Niemelä on kolmas isä, joka sai Vuoden isä -palkinnon tänä vuonna. Niemelä on ollut mukana Icehearts-toiminnassa. Icehearts-toiminnan idea on auttaa lapsia ja nuoria, jotka tarvitsevat erityistä tukea.

Isänpäivää juhlitaan monissa maissa, mutta eri aikaan. Suomessa isänpäivää vietetään aina marraskuun toisena sunnuntaina. Niin tehdään myös esimerkiksi Ruotsissa ja Virossa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Suomalainen juttu

Kesäinen vaaramaisema. Metsää ja järvi.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Neljä lasta vihreässä pahvi-ikkunassa, jonka reunoille on askarreltu pahvisia sydämiä.

1.Zürich 2.Dubai 3. Vancouver 4.Kos 5.Tartto 6.Varsova 7.Tokio 8.Basel 9.Cambridge 10.Perth 11.Kiel 12.Singapore 13.Dublin 14.Limassol 15.Piilaakso 16.Barcelona 17.Kuala Lumpur 18.Rethymnon 19.Teksas 20.Wroclaw 21.Croydon

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Suomen säästä

Revontulet leimuavat Olkkajärvellä

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä