Lauantai 1.1.2022 (radio)

Uusi vuosi

Senaatintori melkein tyhjillään ihmisistä uuden vuoden aattona.
Helsingin Senaatintorilla on yleensä paljon ihmisiä vuoden vaihtuessa. Nyt oli toisin. Kuva: Jouni Immonen / Yle

Vuosi on vaihtunut koko maassa tavanomaista rauhallisemmin. Muun muassa koronarajoitukset hillitsivät juhlintaa.

Poliiseilla oli työtä esimerkiksi kotihälytyksien ja ilotulitteiden takia. Ainakin 9 ihmistä on saanut silmävammoja ilotulitteista.

Heistä vain yhdellä oli käytössä suojalasit.

Presidentin puhe

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö pitämässä perinteistä uudenvuodenpuhettaan vuodelle 2022.
Tasavallan presidentti Sauli Niinistö korosti uudenvuodenpuheessaan, että suurvaltojen etupiirit eivät kuulu 2020-luvulle. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö sanoo, että eripura on pahempi uhka kuin pandemia. Niinistö toivoi uudenvuodenpuheessa, että terveyden suojaamisesta ei tule riidan lähdettä.

Niinistö korosti, että pandemian kolmas vuosi on alkamassa ja vaatii sitkeyttä. Erilaiset mielipiteet kuuluvat demokratiaan, mutta eripura ja paha tahto eivät, presidentti sanoi.

Presidentti Niinistö puhui myös turvallisuuspolitiikasta. Niinistö sanoi, että Suomen liikkumatilaan kuuluu myös mahdollisuus liittoutua sotilaallisesti. Suomi voi hakea sotilasliitto Naton jäsenyyttä, jos Suomi niin itse päättää, Niinistö sanoi.

Työttömyys

TE-toimisto.
Tyttömyys ei huoleta suomalaisia yhtä paljon kuin ennen. Kuva: Jorge Gonzalez / Yle

Suomalaisten huoli työttömyydestä on vähentynyt paljon vuoden takaisesta, kertoo Taloustutkimuksen kysely.

Vuosi sitten 39 prosenttia vastasi, että työttömyys oli toiseksi merkittävin huolenaihe. Nyt työttömyydestä on huolissaan enää 17 prosenttia vastaajista.

Sen sijaan 41 prosenttia vastaajista on huolissaan eriarvoistumisesta ja tuloerojen kasvusta.

Lakko

Kaksi miestä huomioliiveissä seisoo UPM:n tehtaan edessä Lappeenrannassa aikaisin uuden vuoden aamuna 1. tammikuuta 2022.
Lakot alkoivat aikaisin tänä aamuna muun muassa UPM:n Kaukaan tehtaan edessä Lappeenrannassa. Lakkojen on määrä jatkua 22. tammikuuta asti. Kuva: Lehtikuva

Paperiliitto, Sähköliitto ja Ammattiliitto Pro ovat aloittaneet lakot metsäfirma UPM:n tehtailla. Lakkopaikkakunnat ovat Jämsänkoski, Kouvola, Lappeenranta, Pietarsaari, Rauma, Tampere ja Valkeakoski.

Lakko jatkuu 3 viikkoa, jos osapuolet eivät pääse sopuun uusista työehdoista.

Paperiliitto vaatii yhtä sopimusta, joka koskee koko konsernia. Metsäyhtiö UPM haluaa 5 työehtosopimusta jokaiselle toimialalle erikseen.

EU-puheenjohtajuus

Ranskan presidentti Emmanuel Macron.
Ranskan EU-puheenjohtajuuden ajalle osuvat myös maan presidentinvaalit. Kuvassa presidentti Emmanuel Macron. Kuva: Johanna Geron / AFP

Ranska on nyt Euroopan unionin puheenjohtajamaa. Kausi kestää puoli vuotta.

Ranska haluaa kiinnittää huomiota esimerkiksi muuttoliikkeeseen, Schengen-sääntöihin ja rajaturvallisuuteen. Ranskan kaudella esillä ovat myös puolustus ja talous.

Puheenjohtajakausi kiertää jäsenmaalta toiselle.

Sää

Suomen sääkartta
Kuva: Yle

Sunnuntaina lumisateet yltävät maan länsiosaan ja Länsi-Lappiin iltapäivän ja illan aikana. Idässä on vielä laajalti poutaista.

Pakkasta on maan etelä- ja keskiosissa 2-10 astetta, Lapissa 15-25 astetta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä