Lauantai 1.12.2018 (radio)


Presidentti Bush

George H. W. Bush kuvattuna vuonna 2013.
George Bush vanhempi vuonna 2013. Kuva: Brendan Smialowski / AFP

USA:n entinen presidentti George Bush vanhempi on kuollut. Hän oli 94-vuotias. Bush sairasti Parkinsonin tautia.

Bush vanhempi oli USA:n presidentti vuodesta 1989 vuoteen 1993. Presidentti Bush vieraili myös Suomessa.

Bushin perheessä on myös toinen presidentti. Bush vanhemman poika George Bush nuorempi oli presidentti vuosina 2001 - 2009.

Ranskan mielenosoitukset

Ranskan lippu liehuu savuisessa ilmassa Riemukaaren lähellä.
Mielenosoittajia Parsiisissa. Kuva: Etienne Laurent / EPA

Mielenosoitukset jatkuvat Ranskassa. Iso joukko ihmisiä osoitti mieltä lauantaina Ranskan pääkaupungissa Pariisissa. Myös muualla Ranskassa oli mielenosoituksia.

Ranskassa on ollut mielenosoituksia jo yli 2 viikkoa. Ihmiset suuttuivat, kun hallitus päätti nostaa bensaveroa. Mielenosoittajat sanovat, että presidentti Emmanuel Macron on rikkaiden presidentti.

Mielenosoittajat tunnetaan nimellä keltaliivit, koska monilla mielenosoittajilla on päällä keltaiset liivit. Poliisi epäilee, että poliittisen äärioikeiston ja äärivasemmiston ryhmiä on osallistunut mielenosoituksiin, koska ne haluavat tapella poliisin kanssa. Mielenosoitukset ovat olleet välillä väkivaltaisia.

Islanti 100 vuotta

MAtkailijoita Islannin luonnossa.
Islannissa on kaunis luonto. Kuva: Yle

Islanti on juhlinut itsenäisyyttä. Islanti on ollut itsenäinen maa tasan 100 vuotta.

Ennen itsenäisyyttä Islanti oli osa Tanskaa. Itsenäisellä Islannilla oli aluksi yhteinen kuningas Tanskan kanssa. Vuonna 1944 Islanti sai oman presidentin.

Myös Suomi on onnitellut Islantia. Ulkoministeriön rakennus Helsingissä valaistiin lauantaina Islannin väreillä eli sinisellä, punaisella ja valkoisella.

Suomella on hyvät suhteet Islantiin, koska molemmat maat kuuluvat Pohjoismaihin. Islanti on pienin Pohjoismaa. Islannissa on noin 340 000 asukasta.

Talvirenkaat

Nastarenkaat ovat monien mielestä parhaat talvirenkaat.
Monien suomalaisten talvirenkaat ovat nastarenkaita. Kuva: Raimo Torikka / Yle

Talvirenkaiden käyttöpakko on alkanut. Autoilija ei saa enää käyttää kesärenkaita.

Autoissa pitää olla talvirenkaat joulukuun alusta helmikuun loppuun asti. Hyvä sää ei ole enää syy ajaa kesärenkailla.

Pakkassää

Jäätyvää Hietajärveä.
Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Sunnuntaina melkein koko maassa on vähän pakkasta. Lännessä ja pohjoisessa voi sataa vähän lunta.

Maanantaina tuulee ja sataa. Lännessä sataa vettä tai räntää. Pohjoisessa voi sataa lunta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä