Lauantai 11.4.2020 (radio)

Uusia koronatartuntoja on todettu lähes 140

Ambulanssi HUS:n Meilahden sairaalan alueella Haartmanin sairaalan edessä.
Ambulanssi HUS:n Meilahden sairaalan alueella Haartmanin sairaalan edessä. Kuva: Timo Jaakonaho / Lehtikuva

Suomessa on todettu yli 2900 koronavirustartuntaa. Viranomaiset kertovat, että uusia tapauksia on tullut päivässä 136.

Tautiin on kuollut Suomessa 49 ihmistä. Kuolleiden keski-ikä on 81 vuotta. Sairaalahoidossa on 235 ihmistä, joista tehohoidossa on 80 ihmistä.

Eniten tartuntoja on edelleen Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä. Helsingissä tartuntoja on yli 1000.

Maailmassa koronavirukseen on kuollut jo yli 100 000 ihmistä. Eniten kuolleita on Italiassa, Yhdysvalloissa ja Espanjassa.

Oikeuskansleri selvittää hallituksen koronatoimia

Poliisit tarkastavat kulkulupia tarkastuspisteellä Uudenmaan rajalla valtatie 6:lla
Poliisit tarkastivat kulkulupia tarkastuspisteellä Uudenmaan rajalla valtatie 6:lla Lapinjärvellä. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Oikeuskansleri on saanut monta kantelua Uudenmaan maakunnan sulkemisesta.

Oikeuskansleri haluaa myös selvittää, miten hallitus valvoo ihmisten liikkumista. Kyse on siitä, miten hallitus käyttää teknologiaa ja paikkatietoja, kun se torjuu koronavirusta.

Telia kertoi viikko sitten, että se antaa hallitukselle ihmisten puhelinten paikkatietoja. Paikkatiedot kertovat, missä ihmiset liikkuvat.

Terveysfirmat tarjoavat töitä Finnairin työntekijöille

Matkustajia lähtöselvityksessä Finnairin Los Angelesiin lähdössä olevalle lennolle Helsinki-Vantaan lentoasemalla
Suomessa yksityiset terveysjätit ovat kiinnostuneet Finnairin henkilökunnan palkkaamisesta väliaikaisiin tehtäviin. Kuva: Mikko Stig / Lhtikuva

Lentofirma Finnairin työntekijöitä on lomautettu paljon koronaviruksen takia. Nyt terveysfirmat tarjoavat heille väliaikaista työtä. Esimerkiksi terveysfirma Mehiläinen haluaa Finnairin henkilökuntaa töihin.

Finnair kertoo, että monilla työntekijöillä on terveysalan koulutus. 67 Finnairin työntekijää on kertonut, että heitä kiinnostaa Mehiläisen tarjous. Muutama Finnairin työntekijä on jo aloittanut työt Mehiläisessä.

Finnairin työntekijät tekevät Mehiläisessä esimerkiksi lähihoitajan työtä. Lomautuksen jälkeen työntekijät menevät taas Finnairille töihin.

Kevät etenee nopeasti

kurjet lentää
Monet muuttolinnut ovat taittaneet taipaleensa tänä vuonna aikaisin. Nämä kurjet kuvattiin 8.4. Vesilahdessa Pirkanmaalla. Kuva: Jani Aarnio / Yle

Kevät tulee nyt kovaa vauhtia.

Pohjois-Suomessa on vielä lunta maassa, mutta etelässä on jo paljon kevään merkkejä. Esimerkiksi Pirkanmaalla on ollut leskenlehtiä ja sinivuokkoja jo maaliskuussa. Etelä-Suomessa on esimerkiksi valkovuokkoja, kimalaisia ja monia perhosia.

Muuttolintuja on tullut Suomeen tavallista aikaisemmin, koska talvi oli lämmin.

Lähetä meille valokuva ja kerro, mitä kevät sinulle tarkoittaa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä