Lauantai 11.5.2019 (radio)

Lapsiasiavaltuutettu: Isis-lapset pitää hakea kotiin

Sosiaalityön professori Elina Pekkarinen, lapsiasiavaltuutettu 1. toukokuuta 2019 alkaen.
Lapsiasiavaltuutettu Elina Pekkarinen. Kuva: Jouni Koutonen / Yle

Uusi lapsiasiavaltuutettu sanoo, että suomalaisten vierastaistelijoiden lapset pitää hakea Suomeen turvaan.

Lapsiasiavaltuutettu Elina Pekkarinen sanoo lehtihaastattelussa, että esimerkiksi suomalaisten Isis-taistelijoiden lapsilla on samanlainen oikeus suojeluun kuin muillakin suomalaislapsilla.

Suojelupoliisi sanoo, että Syyrian ja Irakin konfliktialueille on matkustanut Suomesta ainakin 80 ihmistä. Heistä noin 30 on lapsia. Alueella on myös syntynyt lapsia, joilla on side Suomeen.

Venäläiset hakevat viisumeita

viisumihakemus suomen pietarin pääkonsulaatti
Venäläiset hakevat nyt Suomen viisumeita ennätystahtiin. Kuva: Kari Kosonen / Yle

Venäläiset hakevat nyt paljon viisumeita Suomeen.

Lännen Media kertoo, että esimerkiksi Pietarissa Suomen pääkonsulaattiin jätettiin huhtikuussa noin 63 000 viisumihakemusta. Se on 37 prosenttia enemmän kuin viime vuoden huhtikuussa.

Venäläiset hakevat nyt paljon viisumeita myös muihin EU-maihin. Hakemusten määrä on kasvanut esimerkiksi Tshekissä, Ranskassa ja Espanjassa.

Timo Soini kirjoittaa kirjan

Timo Soini
Timo Soini aikoo kirjoittaa uuden kirjan. Kuva: Mauri Ratilainen / Yle

Ulkoministeri Timo Soini on kertonut tulevaisuuden suunnitelmistaan.

Soini kertoo, että hän aikoo kirjoittaa kirjan populismista. Kirjan on määrä olla valmis jo tänä vuonna.

Populismi on tapa tehdä politiikkaa. Populisti esittää jyrkkiä mielipiteitä ja isoja lupauksia. Niillä populisti yrittää saada kansan suosion.

Soini on Perussuomalaisten entinen puheenjohtaja. Viime vuodet hän on ollut Sininen tulevaisuus -puolueessa.

Soin kertoi huhtikuussa, että hän jättää politiikan. Hän hoitaa ulkoministerin tehtäviä, kunnes Suomeen on saatu uusi hallitus.

Kiljuhanhet ovat muuttomatkalla

Kiljuhanhihavaintoja tänä keväänä Oulun seudulla.
Kiljuhanhet ovat uhanalaisia. Kuva: Tapio Kostet / WWF Suomi

Suomessa on tällä viikolla nähty paljon kiljuhanhia. Ympäristöjärjestö WWF kertoo, että Oulun seudulla on laskettu jo yli 100 kiljuhanhea.

Linnut ovat pysähtyneet Oulun seudulle vain lepäämään. Ne ovat muuttomatkalla Kreikasta Norjan Lappiin, jossa ne pesivät.

Vielä 2000-luvun alussa Suomessa nähtiin alle 10 kiljuhanhea vuodessa. Nyt jo monena keväänä Oulun seudulla on nähty yli 100 lintua.

Jääkiekon MM-kisat alkoivat

Kaapo Kakko
Kaapo Kakko teki Kanadaa vastaan 2 maalia. Kuva: AOP

Jääkiekon maailmanmestaruuskisat alkoivat eilen perjantaina Slovakiassa.

Suomen ensimmäinen ottelu oli Kanadaa vastaan. Kanada oli ennakkosuosikki, mutta Suomi yllätti ja voitti ottelun 3-1.

Tänään lauantaina Suomi pelaa Slovakiaa vastaan. Peli alkaa iltayhdeksän jälkeen.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä