Lauantai 11.7.2020 (radio)

TV:n selkouutisilla on kesätauko ja ne jatkuvat 17.8.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Senioritalo paloi Jyväskylässä

Tulipalo kerrostalossa Palokan Ilona -seniorikohteessa Jyväskylässä 10. heinäkuuta.
Senioritalon paloa sammutettiin koko yö ja vielä lauantaina. Talo oli rakennettu vuonna 2018. Kuva: Timo Laulainen / Lehtikuva

Jyväskylässä on ollut iso tulipalo. Tuli syttyi ensin yhdessä kerrostalossa ja levisi siitä viereiseen kerrostaloon.

Tulipalo syttyi senioritalossa, jossa asuu paljon vanhoja ihmisiä. Palomiehet veivät taloista turvaan kaikki 170 ihmistä. Kukaan ei loukkaantunut.

Tulipalo seniortalossa Jyväskylässä syttyi myöhään perjantaina illalla. Talojen asukkaat eivät voi mennä takaisin kotiin, koska talot vaurioituivat palossa pahasti.

Pysäköinti aiempaa useammin maksullista

pysököintimaksuautomaatti
Maksullisia pysäköintipaikkoja Tampereen keskustassa. Kuva: Jussi Mansikka / Yle

Auton pysäköinnistä kadunvarteen pitää maksaa aiempaa useammissa kaupungeissa.

Kaupunkien liikennesuunnittelijat sanovat, että pysäköintipaikkoja riittää paremmin kauppojen ja virastojen asiakkaille, kun pysäköinti keskustoissa on maksullista.

Monissa kaupungeissa on muutettu tai muutetaan pysäköintipaikkoja maksullisiksi. Esimerkiksi Turun kaupunki aikoo muuttaa yli 1000 pysäköintipaikkaa maksullisiksi, jotta autoilijoiden on helpompi tulla keskustaan esimerkiksi kauppoihin.

Kotimaan mökit ja luontokohteet suosittuja

Ihmisiä Yyterin uimarannalla Porissa heinäkuussa 2016.
Yyteri on suosittu iso uimaranta Porissa. Kuva: Carolus Manninen / Yle

Suomalaiset matkailevat tänä kesänä paljon kotimassa koronatilanteen takia. Matkailufirmat sanovat, että monet suomalaiset viipyvät kotimaanmatkalla ehkä aiempaa pidempään.

Monet hotellit ja mökit, jotka ovat rannalla, ovat täynnä heinäkuussa. Myös luontokohteissa, esimerkiksi kansallispuistoissa, käy paljon ihmisiä.

Joissakin kaupungeissa matkailijoita on aiempaa vähemmän, koska isot kesätapahtumat on peruttu. Ulkomaalaisia turisteja Suomessa on nyt tosi vähän.

Srebrenican joukkomurhasta 25 vuotta

Ihmiset muistivat Srebrenican verilöylyssä kuolleita Bosnia ja Hertsegovinan pääkaupungissa Sarajevossa 9. heinäkuuta 2020. Yhdeksän uutta uhria on tunnistettu ja heidät haudataan Potacarin muistohautausmaalle.
Ihmiset muistivat Sarajevossa Srebrenican joukkomurhan uhreja. Kuva: Fehim Demir / EPA

Bosnia-Hertsegovinassa on vietetty Srebrenican joukkomurhan 25-vuotismuistojuhlaa. Bosnian serbien joukot tappoivat noin 8 000 bosnialaista muslimimiestä Bosnian sodan aikana heinäkuussa 1995.

Presidentti Sauli Niinistö on lähettänyt muistojuhlaan Suomen tervehdyksen.

Sää

Nainen kävelee sateessa sateenvarjon kanssa Pohjoisesplanadia pitkin.
Sateenvarjoa voi tarvita sunnuntaina. Itä-Suomessa sateita tulee kuitenkin vain vähän. Kuva: Eleni Paspatis / Yle
Vielä säätietoja. Sunnuntaina Länsi- ja Pohjois-Suomessa tulee paljon sadekuuroja. Itä-Suomessa pilviä on vähemmän ja sadekuuroja tulee vain vähän.
Sunnuntain lämpötila on 14 ja 20 asteen välillä.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä